Umělá inteligence CICERO dokáže porazit člověka ve strategické hře Diplomacy. Je to pro AI velký milník, říká Koubský

25. listopad 2022

Den, kdy umělá inteligence porazila člověka v šachách, byl pro lidstvo velkým milníkem. Nyní systém založený na strojovém učení dosáhl nad lidmi dalšího vítězství. Aplikace umělé inteligence Cicero, kterou vyvinula firma Meta dokáže lidské hráče porazit v online verzi strategické hry Diplomacy. Stane se toto nové vítězství technologie nad člověkem dalším milníkem?

Hráči ve hře Diplomacy představují vládce některého z evropských států v době před první světovou válkou a pomocí vyjednávání, diplomatických dohod a bojů virtuálních armád mají porazit své protihráče.

Čtěte také

Na rozdíl od šachů nebo hry Go, kde má umělá inteligence nad hráči převahu již delší dobu, je v Diplomacy kromě logického uvažování důležitá schopnost porozumět motivacím protihráčů, vyjednávat v přirozeném jazyce a přesvědčit spoluhráče, aby dělali, co potřebujete.

Jak uvádí firma Meta, systém Cicero v online verzi hry dosahuje dvakrát vyššího skóre, než je průměr u hráčů, a v žebříčku těch, kteří si zahráli více než jednu hru, se umisťuje v první desítce. Samotný systém tak funguje na kombinaci algoritmů pro řešení logických problémů a jazykového modelu GPT-3.

Nová logika

Podle Petra Koubského, redaktora Deníku N, se jedná o další důležitý bod v historii a vývoje umělé inteligence.

Čtěte také

„Myslím si, že toto je velký milník, protože Diplomacy je velmi propracovaná a chytrá hra. Trénují se na ní dokonce budoucí diplomati a důstojníci armád. A pokud toto zvládne počítač, protože tam už nejde jenom o formalizovatelná pravidla, jde tam o vnitřní model protihráče a přemýšlení o tom, jak bude uvažovat a jak je motivován, což znamená, že nejde čistě jenom o logiku, ale musí se tam nahlížet i z jiných hledisek, tak jsme v rámci posunu technologie zase úplně jinde,“ uvažuje Koubský.

To, že na světlo světa vyšla zpráva o dalším vývoji umělé inteligence, která se tímto opět posunula dopředu, Koubského ale nijak zvlášť nešokuje.

„Moc mě to nepřekvapuje, protože mám pocit, že vývoj umělé inteligence v posledních několika letech nabral neskutečné obrátky a myslím si, že taková překvapivá oznámení teď budeme dostávat stále častěji,“ míní.

Lidské myšlení v kostce

Systém je tedy v podstatě naprogramovaný tak, aby rozuměl psychologii člověka, jelikož na tom celá hra staví. Hráči hrají především na protihráče, tudíž mu musí rozumět, hledat jeho silná a slabá místa a na základě toho rozhodnout o svém dalším tahu. Proto se nejedná o klasické matematické řešení, které doposud umělá inteligence zvládá bravurně.

Bude umět číst řeč těla, naše chování, výraz obličeje a bude to umět vyhodnocovat chladnou logikou možná lépe, než to dovede většina lidí.
Petr Koubský

Podle Koubského je ale na tomto příkladu dobře znatelné, že i lidské chování lze jistým způsobem kategorizovat. „Je vidět, že spousta lidských činností a rozhodnutí, přestože my si to neuvědomujeme, je redukovatelná na rozpoznávání ustálených vzorů činností,“ říká.

Vyhrál by systém v deskové verzi?

Systém Cicero byl testovaný na online verzi hry, ta ale existuje i v deskové podobě, u které se většina lidí může domnívat, že by neměl nad člověkem tak velkou šanci. Koubský na to má však zcela opačný názor.

Čtěte také

„Možná budeme překvapeni, že v tomto bude třeba ještě úspěšnější než v onlinu, protože on skutečně bude umět číst řeč těla, naše chování, výraz obličeje a bude to umět vyhodnocovat chladnou logikou možná lépe, než to dovede většina lidí. V tomto směru bych čekal opravdu nějaká pozitivní překvapení z hlediska inženýrů, kteří to postavili, a negativní z hlediska těch, kdo věří v nadřazenost člověka v intuitivní oblasti,“ dodává.

Poslechněte si celý pořad Davida Slížka Online Plus v audiozáznamu. Dále se dozvíte o robotech, kteří umí stavět a replikovat se, o robotických taxíkách nebo evropském družicovém systému.

autoři: David Slížek , vkry
Spustit audio

Související