Ulevil tunel Blanka po ročním využívání pražské dopravě?

9. září 2016

Už téměř rok můžou řidiči v Praze využívat tunel Blanka. Od jeho otevření loni 19. září jím projelo už více než 28 milionů aut. U jednoho z frekventovaných výjezdů v Dejvicích je teď Jakub Vodička z motohlídky Zelené vlny. Jakube, jak to na místě aktuálně vypadá právě teď v pátek 9. 9. odpoledne?

„Hezké odpoledne. Tak já už nemám ideální zprávy, okolí Vítězného náměstí je teď mimo dopravní špičku silně zaplněno. Pomalu popojíždí nejen samotný kruhový objezd na Vítězném náměstí, ale prakticky všechny příjezdy, nejhorší je aktuálně situace v ulici Jugoslávských partyzánů, kde je dlouhá kolona směrem od Podbaby, řidiči se zdrží kolem 15 minut. Stojí také Svatovítská ulice mezi výjezdem z tunelu Blanka a Vítězným náměstí, zde jsou kolony obousměrně. Velký podíl na tom má také uzavřená Korunovační ulice, která se bude rekonstruovat až do konce letošního roku,“ popisuje aktuální dopravní situaci Jakub Vodička.

Čtěte také

Měsíční provoz systému tunelů stojí město až 16 milionů korun. Podle plánů měl ulevit rostoucí dopravě v Praze. Zjišťovali jsme proto, kde se řidičům ulevilo a kde je naopak situace horší.

Na některých místech Prahy, například v sedmé městské části, Blanka pomohla vyřešit problémy s kolonami, jak vysvětluje místostarosta Ondřej Mirovský ze Strany zelených. „Otevření tunelu přineslo významnou redukci dopravy, myslím si, že je to minimálně o 40 procent, možná o 50.“

Tunel Blanka

Dopravu tunel Blanka naopak zkomplikoval v Praze 6. „Nejkritičtější místa jsou určitě Vítězné náměstí a jeho přilehlé okolí, třída Jugoslávských partyzánů, potom Svatovítská a částečně i Evropská ulice a Patočkova ulice, která funguje jako spojnice Středočeského kraje centrem Prahy,“ říká starosta šesté městské části Ondřej Kolář z TOP 09.

Největší kolony se aktuálně tvoří v okolí Vítězného náměstí. Podle Vratislava Fillera z neziskové organizace Auto*mat, která dopravu od otevření Blanky monitoruje, se tam situace zkomplikovala kvůli vzniku nových kapacitních dopravních tahů. „Tím se tam stalo atraktivnější projíždět. Co by se s tím dalo dělat? V tuto chvíli už jsou to jenom nouzová řešení. Udělat světelnou závoru, která by zastavila kolony na hranici zástavby, zastavit kolony ještě v Podbabě.“

Čtěte také

Praha 6 chce současnou situaci řešit uzavřením výjezdu z tunelu Blanka na Prašném mostě. Podle radního pro dopravu Petra Dolínka z ČSSD to ale není řešení. „Když uzavřete výjezdy z tunelu, tak jediné, co dokážete je, že už na Letné vám vyjedou auta z tunelu, pojedou po povrchu, takže vy je vrátíte tam, kde jste je před pár měsíci dali pod povrch a zároveň vyjedou z druhé strany už u Strahovského tunelu. A to si myslím, že přece není cílem.“

Na tunel Blanka by měl v budoucnu navazovat další tunel, takzvaná Blanka II, která by měla spojit Holešovice s Jižní spojkou. Magistrát hlavního města už v tuto chvíli připravuje zahájení výběrového řízení na projektanty stavby.

autor: hbc
Spustit audio