Ukrajinky často hledají flexibilní zaměstnání. Potřebují kombinovat práci a péči o rodinu, uvádí šéf svazu průmyslu Prouza

12. červenec 2022

Od začátku války na Ukrajině emigrovalo do zemí Evropské unie více než šest a půl milionu uprchlíků. Česko, Polsko a Estonsko nesou největší zátěž pomoci v přepočtu na obyvatele. Jen k nám přišlo od konce února více než 150 tisíc dětí ve věku šest až patnáct let, dvě třetiny z nich zatím nenastoupily do škol. Jakým způsobem je možné uprchlíkům pomoci uplatnit se na trhu práce a integrovat se do společnosti? Jak se na potřeby ukrajinských dětí připravuje školství?

Dlouhodobé zaměstnání si u nás hledá 80 procent příchozích z Ukrajiny. Uplatnění najdou zejména ve zdravotnictví a sociálních službách, které na práci migrantů spoléhají dlouhodobě. Dalším sektorem je cestovní ruch, kde se jedná především o pomocné práce.

Čtěte také

„To jsou práce, které se dají dělat na kratší úvazky. Dají se tam plánovat směny a často vidíme, že se třeba domluví tři Ukrajinky  dvě chodí pracovat, třetí se stará o děti. Velký požadavek řady Ukrajinek je flexibilita, aby mohly kombinovat práci a péči o rodinu,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Jedním ze zásadních problémů je jazyková bariéra. Přestože téměř 60 procent příchozích má vysokoškolské vzdělání, pracují většinou ve výrobě. Lidí s vysokoškolským vzděláním je však na českém trhu práce nedostatek.

„Řada nadnárodních firem ani nepotřebuje češtinu, spíše potřebují dobrou angličtinu, a to je věc, kterou jim dokáže řada Ukrajinek nabídnout, protože mají vzdělání a zároveň zkušenost, pracovaly v bankách, v marketingových agenturách a podobně. To je velmi jednoduše přenositelná znalost,“ dodává Prouza.

Překonávání jazykových bariér

Jazyková bariéra představuje problém i ve školství. K výuce v českých školách je momentálně zapsáno více než 50 tisíc ukrajinských dětí. Ministerstvo školství plánuje financovat přijetí ukrajinských asistentů a pořádání jazykových kurzů.

„Školy, kde je hodně Ukrajinců, se budou moct účastnit i jazykové podpory. Změnili jsme podmínky tak, aby každá škola, ve které bude nejméně pět cizinců s nárokem na tuto podporu, už mohla pořádat jazykové kurzy pro cizince,“ popisuje Michal Černý, ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže na ministerstvu školství.

Hosté:
Pavel Novák, reportér Českého rozhlasu
Andrea Krchová, ředitelka konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty
Michal Černý, ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže na ministerstvu školství
Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu
 

Cílem těchto opatření je omezení vzniku samostatných ukrajinských tříd zavedených zákonem Lex Ukrajina II. „Vznikla taková situace, že to, co jsme všichni chtěli, tedy integrovat ukrajinské žáky do běžných tříd v nějakém malém počtu, prostě nebylo možné,“ dodává Černý.

Pomoc neziskové sféry

O uprchlíky se v Česku stará zejména nezisková sféra. Pro jejich práci je klíčový přehled o pohybu lidí a jejich počtu v konkrétních lokalitách. S tím by měl nyní pomoci nový jednotný informační evropský systém.

„Můžeme monitorovat pohyb lidí, víme, kolik jich na půdu EU přichází, kolik odchází. Tím, že jsme uvnitř schengenského prostoru, tak se nám počet lidí, kteří odcházejí, neeviduje úplně ideálně. Máme takhle ale alespoň ta základní data na evropské úrovni a za to jsme rádi,“ uvádí Andrea Krchová, ředitelka konsorcia, které sdružuje nevládní organizace pracující s migranty.

Čtěte také

Neziskové organizace usilují o rovnoměrné rozmístění uprchlíků po Česku, to se ale dlouhodobě nedaří. O přesouvání migrantů se rovněž uvažuje na evropské úrovni, k tomu zatím přistoupilo třináct členských zemí. „Relokace musí být dobrovolné a v rámci té dobrovolnosti musíme vědět, jak můžeme tu relokaci zprostředkovat,“ dodává Krchová.

Do integrace uprchlíků se mají podle neziskových organizací také více zapojovat obce. K tomu by mělo pomoci lepší rozdělování financí podle počtu uprchlíků – tzv. na hlavu. Přidělování prostředků tímto způsobem ale v současnosti není možné, jelikož by to vyžadovalo legislativní změny.

Poslechněte si celé Téma dne Martiny Maškové.

Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.