Učit děti odolávat obavám a strachu patří do dobré výchovy, myslí si psycholog Jiří Šípek
Současnou pandemii a střídání uvolňování a zpřísňování různých opatření hodnotí psycholog a psychoterapeut Jiří Šípek jako „nešťastný prožitek“. Proč?
„Nejasnost a nepřehlednost je mnohem horší, než nějaká potřeba se uskromnit nebo omezit. Nejstrašnější je, když neumíme pojmenovat problém a nevíme, jak vzniká,“ vysvětluje Šípek.
Čtěte také
Přestože je přesvědčen, že jsou lidé – od epidemiologů po politiky – kteří jsou tu od toho, aby lidem pomáhali se vyznat, považuje současnou situaci za „nešťastný prožitek“.
„Začneme se těšit, máme naději a najednou ‚šlus‘, zase ne. Kdybychom věděli přesně, že ten ‚šlus‘ byl nutný, logický a mně vysvětlený, tak budu sice nešťastný, ale bude to jasné. Ale pokud není, tak tohle střídání světla a tmy nedělá dobře. Jakmile jsou v tom silné emoce a je to situace, která mě může nějak ohrožovat, tak je to střídání docela kruté,“ připomíná psycholog.
Představení semaforu, který zavádí ministerstvo zdravotnictví a slibuje si od něj právě zpřehlednění epidemiologického stavu v zemi, je podle Šípka přínosné. „Jestli to bude opravdu pomáhat korigovat chování a vyznat se v situaci, to už je jiná věc. Ale myšlenka informačně dávat najevo, v jaké jsme situaci, ta mi přijde dobrá,“ dodává.
Dobrá výchova, geny a trénink
Odolávat obavám, spojeným s krizovými stavy, si můžeme do jisté míry nacvičit, tvrdí psycholog. „Jsou různé techniky. Teď například docela frčí mindfulness – všímavost, která učí člověka, aby měl jistou distanc od toho, co prožívá.“
Čtěte také
„Tomu se ale věnuje jen malá část populace. Většina je asi odkázaná na to, jak je geneticky vybavená. Někdo je odolnější, silnější, nelekne se tak snadno. Jiní to mají při odolávání vůči stresu těžší,“ vysvětluje psycholog.
V přípravě na složité životní události by svou roli měli hrát už rodiče, myslí si Šípek. „Učit děti odolávat obavám a strachu patří do dobré výchovy. Je podstatné, aby se děti učily věřit svým rodičům. To je vybaví k tomu, aby byly sebejistější.“
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Jiřím Šípkem. Mluvili také o tom, jak získal doktorát na DAMU nebo proč se mu nelíbí obrazoborectví bez diskuse.
Související
-
Letní tábory jsou nesmírně důležité, sociální vztahy se děti ve škole neučí, říká psycholog Mertin
„Odpadá tam ten tlak vyučování, který dětem zabírá velkou část energie a času,“ podotýká dětský psycholog Václav Mertin.
-
Nevíme, jak dlouhá cesta náš ještě čeká, proto šetřme síly, radí psycholog Kulhánek
Koronavirová opatření se uvolňují a společnost se zvolna vrací k normálu. Bude to ale život jako dřív? Jak koronavirová zkušenost ovlivní naše vztahy a budoucnost?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.