Twitter jako Trumpův komunikační kanál: „Sedí to do role antiestablishmentového kandidáta,“ říká Simkanič

Donald Trump
Donald Trump

Nastupující americký prezident Donald Trump je politikem, který slibuje voličům, že pohne i s věcmi, se kterými si jeho předchůdci nevěděli rady. Zcela novátorský je i jeho přístup k médiím. Zatímco dřívější američtí prezidenti se snažili s novináři nějak vycházet, Donald Trump s nimi bojuje, nebo je obchází. Namísto tiskových konferencí používá Twitter.

Říká, že tweetování rád nemá, ale je to prý jediný způsob jak reagovat na „nepoctivá média, velmi nepoctivý tisk.“

„Uvidíme, jak dlouho mu to po inauguraci vydrží,“ říká Anna Shavit z Fakulty sociálních věd UK – odbornice na politický marketing, která pomáhala s kampaněmi hnutí ANO. „Nicméně neřekla bych, že je až tak revoluční, jak to používá, ale jemu se například díky Twitteru i Instagramu podařilo navázat v průběhu kampaně mnohem silnější kontakt s voliči.“

Anna Shavit také zdůrazňuje, že jim tím byl bližší a voliči byli rádi, že se z jeho Twitteru něco dozvěděli, protože mainstreamová média o něm psala kriticky, nebo se soustředila na Hillary Clintonovou. Jako prezident by měl dělat pravidelné tiskové konference, ale je otázkou, jestli tuto tradici udrží.

Když se Donald Trump profiloval jako antiestablishmentový kandidát, tak to, že bourá konvence i ve způsobu vyjadřování, sedělo do jeho role, myslí si Ján Simkanič, předseda výkonné rady Sdružení pro internetovou reklamu. Podle jeho názoru to podcenili i novináři a analytici a tato karta zafungovala.

„Vyhrává tím, že je takzvaně autentický. Je přesvědčivý v tom, že na rozdíl od těch establishmentových politiků, kteří se snaží působit oficiálně, hrát nějakou roli v souladu s úřadem, který zastávají a který voliči označují za falešný, on narušuje konvence a prosazuje obrázek toho, který dokáže ten systém, který část voličů považuje za zkažený, rozbourat a postavit na zelené louce znovu. Jestli to vyjde a ta sázka je správná, to se teprve uvidí,“ vysvětluje Simkanič.