Thomas Kulidakis: Světová ekonomika chytá rýmu čínské nemoci

25. únor 2020

Globální ekonomika se sotva začala vzpamatovávat z poslední globální recese a už je znovu v ohrožení.

Tentokrát ji nepodkopávají nezodpovědní finančníci, ale hrozba šíření koronaviru Covid-19 z Číny.

Čtěte také

Čínský prezident s vydatnou pomocí tamních médií ujišťuje, že domácí ekonomika má problémy pouze dočasné. Její základy jsou prý dostatečně pevné, aby překonaly karanténní opatření, obavy spotřebitelů, pokles domácí poptávky, turismu a problémy továren s nedostatkem pracovníků.

Faktem ale zůstává, že Mezinárodní měnový fond snížil odhad čínského růstu o čtyři desetiny procenta. A daný odhad nikdo zatím nedokázal vyvrátit. Ve čtvrtletním srovnání čínská ekonomika zpomalila už teď.

Problém čínské ekonomiky se přelévá také do dalších zemí. Propad asijských akciových trhů zkopírovaly ty evropské okamžitě po výskytu koronaviru v Itálii. Možné zpomalení globální ekonomiky připustil i ministr financí Spojených států amerických. Důvodem je mimo jiné skutečnost, že řada společností celého světa si zvykla spoléhat na dodávky dílů levně vyrobených v Číně.

Motivace ke spolupráci

Čtěte také

Kupříkladu Apple má problémy kvůli narušení dodávek, které způsobuje jeho čínský výrobní partner Foxconn. Problémů v celosvětovém zásobování se obávají také farmaceutické firmy. Letecký průmysl podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví odhaduje propad zisků v prvním čtvrtletí letošního roku minimálně na 4 miliardy eur.

Možné ztráty v turismu kvůli šíření koronaviru dokumentují předpovědi pro Japonsko a Thajsko. Za první měsíce tohoto roku má pokles návštěvníků z Číny stát v každé zemi zhruba miliardu eur.

V Jižní Koreji už de facto vyhlásili ekonomický stav nouze symbolizovaný drastickými opatřeními k vyrovnání se s negativními dopady na ekonomiku úzce spojenou s Čínou. Japonští výrobci automobilů Toyota a Nissan mají problémy s dodávkami.

Čtěte také

Potíže v čínském výrobním sektoru negativně ovlivňují také produkci automobilového průmyslu v Evropě. Za všechny je možné zmínit německý koncern Volkswagen, který je zásadní také pro naši Škodovku. Čínské problémy tedy mohou ohrozit vývoj německé ekonomiky tažené exportem, která se jen těsně vyhnula recesi.

Podle průzkumu německé společnosti ZEW klesá důvěra v ekonomiku, která sice meziročně vzrostla, ale v posledním čtvrtletí loňska zaznamenala propad. Oslabení poptávky spotřebitelů v Číně může prý problémy prohloubit v Německu i jinde ve světě.

Problémy pro Německo pak znamenají problémy pro Evropu i pro celý svět. Ty tam jsou totiž časy prvního desetiletí 21. století, kdy Čína zaznamenávala dvouciferný růst. Ekonomické dopady se podle zmiňovaného ministra financí Spojených států podaří dobře odhadnout během několika týdnů.

Thomas Kulidakis

V překladu to znamená, že vše záleží na tom, jestli se podaří najít účinný lék, zamezit šíření koronaviru a jestli nemoc nezmutuje do ještě smrtelnější formy. Nadějí pro všechny lidi je, že možné negativní ekonomické dopady mohou státy světa motivovat ke spolupráci v boji s koronavirem Covid-19 více než fakt, že úmrtnost na nemoc se podle čínských vědců rovná 2,3 %.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

Spustit audio