Thomas Kulidakis: Strašák jménem inkluzivní vzdělávání

7. únor 2017

Prošel jsem celým školským systémem České republiky. Zažil jsem učitele lepší i horší, nadšené i vyhořelé. Pamatuji si na mé souputníky, kteří měli problém se čtením nebo psaním. Tito jinak mnohdy velmi nadaní lidé prostě ne a ne napsat diktát nebo přečíst nahlas text. Také si pamatuji na ty, kteří se nedokázali déle soustředit. Jejich osud byl v rukou okolí, které je buď podpořilo, nebo potopilo.

O poruchách čtení a psaní, dysgrafii a dyslexii, se moc nemluvilo, podobně jako o poruše pozornosti. Lidem stiženým jednou z těchto poruch buď pomohli chápaví učitelé a spolužáci, nebo si museli pomoci jinak. Podobně na tom byli také ti, kteří trpěli nějakým lehčím zdravotním postižením. Buď si od dětí, které umí být často kruté, užili své, nebo se naprosto plynule začlenili. Rozhodně ale třídu jakkoliv nezpomalovali. A zase záleželo často na učitelích, zda si věděli rady, nebo ne.

Na výše zmíněné jsem myslel, když se v České republice začalo debatovat o otázce jejich podmínek vzdělání – nejen dysgrafiků a dyslektiků, ale i jiných dětí například s tělesnými postiženími, s cílem vzdělávat společně bez ohledu na zdraví, původ, rasu nebo vyznání. Takto se vzdělávají děti také v zahraničí, tak proč ne zde. Přišlo mi to jako logická věc, u které panuje široká shoda. Pustil bych vše ze zřetele, kdyby na mě najednou nezačaly útočit varovné zprávy.

Po všech debatách mělo totiž být od začátku loňského školního roku v České republice zavedeno takzvané inkluzivní neboli společné vzdělávání coby výsledek více než deset let trvajících odborných diskuzí a uvedení zákona z roku 2004 do praxe. A najednou jsem se dozvěděl od prezidenta republiky, že „děti jsou daleko šťastnější, když jsou zasazeny do rovnocenné komunity“. A tak se mu prý inkluze, nebo zařazení jakkoliv handicapovaných dětí do škol, nelíbí. Následně sklidil kritiku doma i v zahraničí.

Jeden z jeho kritiků byl tenkrát i současný předseda ODS Petr Fiala, pozdější bojovník po boku Václava Klause mladšího a deníku Blesk proti démonu inkluze. K nim se přidali například také někteří z pracovníků speciálních a praktických škol. Dozvídali jsme se, že od nového roku se nejen zhroutí dosavadní systém, ale také skončí praktické a speciální školy. Že ostatní děti mají snad po vzdělání a školy budou zavaleny spoustou jiné mládeže, která do nich nepatří, se kterou si nebude nikdo vědět rady a která bude zpomalovat.

Václav Klaus mladší

Po půl roce fungování vidíme výsledek. Z černých scénářů se toho mnoho neplnilo. Snad jen zvýšená byrokracie, kterou samo ministerstvo školství přiznává. Jinak se zatím celá inkluze týká dvou stovek dětí v celé republice. Školy už mají nyní nárokově peníze, na které mají právo dáno zákonem. Speciální ani praktické školy nezanikly. Speciální školy se dále mohou věnovat těm handicapovaným dětem, které péči potřebují. A finální rozhodnutí, kam své dítě pošlou, je na rodičích.

To neznamená, že vše dopadlo a dopadne dobře. Jistě se musí systém dále vyhodnotit, doplnit a v případě potřeby změnit. Ale na základě dat a analýz odborníků. Nahánění politických bodů na hrozbách a negativních emocích sice může fungovat, ale když se prognózy neosvědčí, je dobré si tento styl negativní kampaně pamatovat.

autor: thk
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.