Tereza Zavadilová: Problémy v zasílání zboží neustaly, naopak
Odvětvím, které to v posledních dvou letech odnáší asi nejvíc, je logistika, konkrétně mezinárodní přeprava zboží. Jistě, během pandemie by s hloubkou dopadů mohlo zasilatelství soutěžit s třeba s hotely a aerolinkami, ale ostatní odvětví se s koncem lockdownů už vzpamatovávají. Mezinárodní obchod ne, protože válkou na Ukrajině dostal další ránu.
Připomeňme si, že základ budoucím problémům v odvětví daly ještě před koronavirem obchodní války Donalda Trumpa s Čínou. Během pandemie pak došlo k přerušení dopravy a následně dodavatelsko – odběratelských vztahů kvůli uzávěrám velkých přístavů.
Čtěte také
A také proto, že rejdaři a autodopravci propouštěli pracovníky, protože kvůli uzávěrám hranic a výpadkům v poptávce pro ně neměli práci. Když se poptávka nastartovala, vytvořilo to efekt úzkého hrdla – kontejnery se hromadily v přístavech, zaměstnavatelé nezvládli nabrat dostatek lidí a problémy se vršily na sebe. Prudké zvýšení cen přepravy zboží, které následovalo, bylo jedním z prvních signálů příští inflace.
Letos se čekalo, že nejtěžší zácpy poleví, výroba se ve znovu rozjetých továrnách obnoví a situace v přístavech a na silnicích se začne vracet do normálu. Jenže kvůli napětí na východě Evropy vzrostla cena paliv a vojenskou invazí na Ukrajinu bylo v tomto odvětví dílo zkázy dokonáno.
K už existujícím problémům se přidaly rozsáhlé mezinárodní sankce, které znemožňují či minimálně komplikují obchod s řadou komodit včetně potravin.
Obchodní vztahy čeká obrovská změna
Část zboží mířící z Asie do Evropy se vozila ruskou železnicí, což nyní nejde, a letecká doprava je mnohem dražší. Výroba čipů spoléhá na neon z Ukrajiny, automobilky zase vozí z Ukrajiny kabeláž. Mnohé evropské továrny musejí přerušovat výrobu.
Čtěte také
Globální obchodní organizace WTO zveřejnila, že zahraniční přeprava zboží výrazně zbrzdí, z očekávaného růstu skoro pět procent na tři, a to jen pokud se nezhorší pandemická situace (jako se teď děje v průmyslové oblasti Šen-čenu) a nenastane zásadní problém v dodávkách potravin.
Historie nás učí, že situace, kdy je svět rozdělený na dva bloky, nevede ani k prosperitě, ani k míru, trefně komentoval neblahý výhled šéf WTO.
Dá se říci, že světový obchod se ocitl na křižovatce. Idea globalizace, která v uplynulých třiceti letech vedla k obrovskému zbohatnutí celého světa, je ohrožená. Pozice Číny coby manufaktury světa a Ruska jako dodavatele surovin a energie je zásadně ohrožena, protože se vyjevila odvrácená tvář této závislosti. Ilustrativním příkladem je nedostatek čipů z Asie, o ruském plynu či železu nemluvě.
Otázkou je, zda taková Evropa v těchto surovinách a zboží vůbec ještě soběstačná být umí. Každopádně obchodní vztahy čeká obrovská změna. Jenže na rozdíl od někdejší nadšené globalizace bude takzvaná lokalizace méně optimistická, zdlouhavá a dost drahá.
Autorka řídí byznysový web Newstream.cz
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.