Tereza Zavadilová: Problémy v zasílání zboží neustaly, naopak

13. duben 2022

Odvětvím, které to v posledních dvou letech odnáší asi nejvíc, je logistika, konkrétně mezinárodní přeprava zboží. Jistě, během pandemie by s hloubkou dopadů mohlo zasilatelství soutěžit s třeba s hotely a aerolinkami, ale ostatní odvětví se s koncem lockdownů už vzpamatovávají. Mezinárodní obchod ne, protože válkou na Ukrajině dostal další ránu. 

Připomeňme si, že základ budoucím problémům v odvětví daly ještě před koronavirem obchodní války Donalda Trumpa s Čínou. Během pandemie pak došlo k přerušení dopravy a následně dodavatelsko – odběratelských vztahů kvůli uzávěrám velkých přístavů.

Čtěte také

A také proto, že rejdaři a autodopravci propouštěli pracovníky, protože kvůli uzávěrám hranic a výpadkům v poptávce pro ně neměli práci. Když se poptávka nastartovala, vytvořilo to efekt úzkého hrdla – kontejnery se hromadily v přístavech, zaměstnavatelé nezvládli nabrat dostatek lidí a problémy se vršily na sebe. Prudké zvýšení cen přepravy zboží, které následovalo, bylo jedním z prvních signálů příští inflace. 

Letos se čekalo, že nejtěžší zácpy poleví, výroba se ve znovu rozjetých továrnách obnoví a situace v přístavech a na silnicích se začne vracet do normálu. Jenže kvůli napětí na východě Evropy vzrostla cena paliv a vojenskou invazí na Ukrajinu bylo v tomto odvětví dílo zkázy dokonáno. 

K už existujícím problémům se přidaly rozsáhlé mezinárodní sankce, které znemožňují či minimálně komplikují obchod s řadou komodit včetně potravin.

Obchodní vztahy čeká obrovská změna

Část zboží mířící z Asie do Evropy se vozila ruskou železnicí, což nyní nejde, a letecká doprava je mnohem dražší. Výroba čipů spoléhá na neon z Ukrajiny, automobilky zase vozí z Ukrajiny kabeláž. Mnohé evropské továrny musejí přerušovat výrobu. 

Čtěte také

Globální obchodní organizace WTO zveřejnila, že zahraniční přeprava zboží výrazně zbrzdí, z očekávaného růstu skoro pět procent na tři, a to jen pokud se nezhorší pandemická situace (jako se teď děje v průmyslové oblasti Šen-čenu) a nenastane zásadní problém v dodávkách potravin.

Historie nás učí, že situace, kdy je svět rozdělený na dva bloky, nevede ani k prosperitě, ani k míru, trefně komentoval neblahý výhled šéf WTO. 

Dá se říci, že světový obchod se ocitl na křižovatce. Idea globalizace, která v uplynulých třiceti letech vedla k obrovskému zbohatnutí celého světa, je ohrožená. Pozice Číny coby manufaktury světa a Ruska jako dodavatele surovin a energie je zásadně ohrožena, protože se vyjevila odvrácená tvář této závislosti. Ilustrativním příkladem je nedostatek čipů z Asie, o ruském plynu či železu nemluvě. 

Tereza Zavadilová, ekonomická novinářka,

Otázkou je, zda taková Evropa v těchto surovinách a zboží vůbec ještě soběstačná být umí. Každopádně obchodní vztahy čeká obrovská změna. Jenže na rozdíl od někdejší nadšené globalizace bude takzvaná lokalizace méně optimistická, zdlouhavá a dost drahá.

Autorka řídí byznysový web Newstream.cz

Spustit audio