Tereza Engelová: Hagia Sofia jako symbol „moderní rekonkvisty“

26. červenec 2020

Tisíce muslimů včetně tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se dnes zúčastnilo první slavnostní modlitby v istanbulském chrámu Hagia Sofia, poté co byl začátkem července oficiálně změněn z muzea na mešitu. Erdoganovo rozhodnutí proměnit po 85 letech památku světového dědictví UNESCO zpět na duchovní svatostánek vyvolal ve světě řadu nesouhlasných, ale i nadšených reakcí.

Posloucháte rádi komentáře a glosy? Všechny najdete na stránkách mujRozhlas.cz

Řecko krok označilo za otevřenou provokaci civilizovanému světu, papeže Františka rozesmutnil. Nadšené ohlasy naopak přicházejí z Pákistánu, Saúdské Arábie i samotného Turecka. Turci mají bezpochyby na změnu chrámu v mešitu právo. Jsou suverénním státem a podobnými změnami prošlo v historii mnoho duchovních míst i na území Evropy. Jak si ale tak rychlou proměnu vyložit, co tím turecký prezident vlastně sleduje?

Čtěte také

Chrám Boží moudrosti otevřel v roce 537 byzantský císař Justinián a po dobu téměř tisíce let byl největší světovou křesťanskou katedrálou. Po dobytí Istanbulu Mehmedem II. v roce 1453 se ale jako většina istanbulských kostelů změnil na mešitu. Tou byl až do roku 1935, kdy se z něj, na základě sekulárních reforem Mustafy Kemala Atatürka, stalo muzeum.

Konzervativnější část muslimské veřejnosti se od padesátých let snažila tento krok zvrátit. Posledních 15 let žalobami u soudů. Uspěli ale až ve chvíli, kdy kampaň Asociace pro ochranu náboženských základů vloni oficiálně podpořil prezident Erdogan.

Rychlé rozhodnutí

Pak už to šlo ráz na ráz. Vzhledem k tomu, jak silný vliv má prezidentský palác na současný turecký právní systém, netrvalo ani rok a nejvyšší správní soud rozhodl o návratu Hagie Sofie k náboženským účelům. Pro islámské konzervativce je to důkaz návratu Turecka k jeho islámské identitě, kterou podle nich sekularisté tak dlouho utlačovali. Pro prezidenta Erdogana jde ale o víc.

Čtěte také

I když se spekulovalo, jestli tento krok nemá odvést mediální pozornost od tristního stavu turecké ekonomiky, nebo dokonce není přípravou na vyhlášení předčasných voleb, pro Erdogana jde především o symbolický vzkaz světu.

Směrem na západ je to už ničím nemaskovaný odklon od sekulárního nastavení státu a malé pošťouchnutí ve smyslu: „Doba tokání skončila. Teď budu dělat, co chci já.“

Směrem k islámským zemím jde zase o posílení Erdoganova obrazu coby progresivního islámského vůdce, který chce šířit slávu islámu i za hranicemi své země. Ne náhodou označil proměnu chrámu Boží moudrosti jako „druhé dobytí Istanbulu“ a předzvěst „osvobození” dalších islámských svatých míst, včetně jeruzalémské mešity Al-Aksá a mešity proměněné v 15. století v křesťanskou katedrálu ve španělské Córdobě.

Evropští imámové

Pro Erdogana začíná symbolicky „novodobá rekonkvista“. O šíření tureckého vlivu prostřednictvím náboženství se ostatně ve světě snaží už několik let. Úřad pro náboženské záležitosti Diyanet – pod jeho správu teď z tureckého ministerstva kultury přechází i Hagia Sofia – investoval stovky milionů eur do budování nových mešit v Evropě, Rusku, Severní Americe i v Africe.

Financování těchto staveb nebo i chodu mešit prezentuje Erdogan jako přátelskou výpomoc. Například Němci, kde Turecko-islámský svaz pro náboženské záležitosti (DITIB) spravuje devět set z více než dvou tisíc německých mešit, ale potvrdili, že řada tureckých imámů podporuje v kázáních Erdoganovu politiku. A to tak nepokrytě, že problémy s tím spojené narušují oficiální německo-turecké politické vztahy, ale i německou vnitropolitickou scénu.

Němci proto debatují o nutnosti začít v Evropě vychovávat vlastní imámy s moderním evropským pohledem na islám. Pokud s tím evropské země brzy nezačnou, hrozí podle politických analytiků nejen rostoucí propast mezi náboženskými komunitami v Evropě, ale i bezpečnostní rizika.

Tereza Engelová

Turecko mělo ještě před šesti lety cíl stát se do roku 2023 členem Evropské unie, i když tomu v posledních dvou letech nevěřili už ani ti největší příznivci podobného plánu. Přeměna muzea Hagia Sofia zpět na mešitu je jeho symbolickým, ale jasným koncem.

Autorka je komentátorka serveru HlídacíPes

Spustit audio

Související