Systém modrých zón? Záruka, že zaparkujete, je to jen do určité míry, říká starosta Prahy 5

30. květen 2018

Modré pruhy pro označení placených parkovacích zón se v Praze brzy objeví na dalších místech. Po téměř dvou letech rozšiřují modré zóny na Praze 5, s prázdninami se přidá i Praha 4. Celkem je teď podle zjištění datových novinářů Českého rozhlasu v pražských modrých zónách zhruba 55 tisíc míst na 100 tisíc držitelů parkovacích oprávnění. 

Ze studie odborníků ČVUT vyplývá, že v zapojených městských částech je více vydaných parkovacích oprávnění než míst pro rezidenty, a tím pádem není jistota, že se, navzdory zaplacení, najde volné místo k zaparkování. 

Podle starosty Prahy 5 Pavla Richtera (TOP 09) je jeho městská část s modrými zónami v zásadě spokojená. „Je to způsob regulace, který byl nastartován už před mnoha lety. Myslím, si, že budou nakonec muset být v podstatné části Prahy,” říká.

Regulace má za cíl situaci, ve které bude více parkovacích míst pro rezidenty. Kupují si se službou místní i záruku, že zaparkují, nebo právo parkovat tam, kde žijí? „Do určité míry záruku, ale přiklonil bych se spíše k právu. Záruka je do určité míry, rozdíl v počtu vlastníků karty a parkovacích míst u nás není veliký,” tvrdí Richter, přesná čísla ale nezná. 

Dvacet procent

Čtěte takéPražané mění kvůli modrým zónám trvalé bydliště. Městské části na tom vydělají

Platit radnici za službu, kterou nemusí dostat, označuje řada lidí za „tahání peněz z občanů Prahy”. Podle Richtera protislužbu dostanou. „Naprostá většina. Myslím si, že je to výjimečná situace, když ti lidé nenajdou parkovací místo,” uvádí starosta Prahy 5. 

„Moje informace z našeho odboru jsou takové, že převis vydaných míst je do 20 procent. To podle odborníků, kteří ten projekt připravují, odpovídá přirozené fluktuaci. Ne každý je pořád na svém parkovacím místě. Podle odborníků, kteří pro městskou část připravují zprostředkovaně tento projekt, je to v souladu. Naše zkušenosti to potvrzují,” popisuje Richter. 

Systém funguje

Už od pátku si budou moci parkovací oprávnění vyzvedávat rezidenti na Praze 4, které se k zónám placeného stání připojí od července. První auto je vyjde ročně na 1200 korun, pololetně na polovinu nebo čtvrtletně na tři stovky. 

Někteří obyvatelé čtvrtého pražského obvodu si stěžovali, že se dozvěděli o zónách ve chvíli, kdy se začínalo s malováním modrých pruhů na silnici, což ale mluvčí radnice odmítl. Takzvané modré zóny se budou týkat zejména parkování podél trasy metra C a okolních stanic, kde je největší nápor řidičů.

Podle starosty Prahy 4 Petra Štěpánka z Trojkoalice Zelených, lidovců a STAN je hlavním cílem parkovací preference rezidentů. „Aby měli přednost při parkování ti, kteří tu řádně platí daně, podílejí se na chodu obce. Po rozhovorech s obyvateli i radními jiných městských částí mohu potvrdit, že systém v tomto smyslu funguje. Najít místo je pro místní mnohem snadnější než v době, kdy tam zóny nebyly,” říká. 

Parkování? Průnik množin

Parkovací místo před domem stejně nemají. Modré zóny kritizují řidiči i zastupitelé

Modré zóny v Praze

Usnadnit parkování místním obyvatelům by měl nový systém modrých zón na Pražském předměstí v Českých Budějovicích. Radnice spustila 1. listopadu zkušební provoz. Mezi řidiči ale nový systém vyvolává emoce a kritizuje ho i opozice.

„Díky zkušenostem, například z Prahy 5, jsme si mohli dát pozor na detaily, například u divadel ukončujeme ten systém v 18 hodin, aby tam mohli lidé zastavit už před představením. U školek začínáme až v 9 hodin, aby tam lidé děti bez problému vyložili,” uvádí příklad starosta Prahy 4. 

„Zatím zařazujeme jen čtvrtinu až třetinu parkovacích míst. Systém budeme půl roku monitorovat. Už máme další studii na rozšíření po celé městské části. Po půlročním vyhodnocení se o tom budeme bavit, jak uvnitř městské části, tak s hlavním městem Prahou,” říká Štěpánek.

Podle starosty Prahy 4 nestojí systém modrých zón na platbě za stání. „Je to průnik množin. Množin aut, která lidé v městské části používají, množin aut, která parkují, a množin aut, která jsou v oběhu. Část těch aut je stále v oběhu. Je přirozenou funkcí tohoto systému, že počet vydaných parkovacích oprávnění je vyšší než počet parkovacích míst. Neznamená to ale, že lidé nezaparkují,” upozorňuje. 

autoři: Renata Kropáčková , vis | zdroj: Český rozhlas Plus
Spustit audio

Související