Svatopluk Stojan: ČD Cargo expanduje na východ

11. duben 2013

Téměř bez většího mediálního povšimnutí proběhla zpráva o expanzi ČD Carga, dominantního železničního přepravce, směrem na východ. Tato dříve exkluzivní část Českých drah, která byla schopna částečně pokrývat ztrátu vzniklou z přepravy osob, se již delší dobu pohybuje v červených číslech.

Dle zveřejněných výsledků byl loňský roční prodělek ve výši 230 milionů Kč, čímž vzrostla celková míra zadlužení firmy na částku přesahující tři miliardy Kč. Ani to jí však nebrání k tomu, aby se pokusila expandovat formou vytvoření dceřiné společnosti ČD Interport Partners Group, sídlící na pražském Žižkově. Pokusíme-li se pomocí obchodního rejstříku rozklíčovat propojení přes několik dalších společností, docházíme k vlastníkovi firmy, zlínskému podnikateli Floriánu Kuděláskovi. Je určitě zajímavé, že menšinový vlastník nově vzniklé společnosti má ve svém majetku železniční terminál ve slovenské obci Haniska, a to s přímým napojením na širokorozchodnou kolejovou síť na Ukrajině s vazbou na veškerá území bývalého Sovětského svazu. Možná právě proto vzniká spojení, u něhož není předem možno určit, pro kterého z partnerů bude výhodnější.

Je zřejmé, že nově vzniklá společnost se pokouší ovládnout linkové spojení nákladní přepravy mezi západní Evropou a Ukrajinou, potažmo s Ruskem. Je tedy proti plánům na propojení českého a slovenského železničního carga, několikrát stvrzených politiky, a to na úrovni jejich premiérů. Fúze se tímto aktem odsouvá do nedohledna, stejně tak jako velikášský plán na odkoupení polského státního carga. Restrukturalizační plány ČD Carga ještě před rokem počítaly pouze s rozlišováním přepravy ucelených vlaků na úkor malých zásilek, jejichž přepravu chtěly zrušit úplně nebo alespoň výrazně omezit, což tehdy potvrdil mluvčí společnosti Jakub Ptačinský. Tou dobou hrozilo přesunutí těchto zásilek na kamiony, což by zatížilo již tak mnohdy těžko průjezdné české silnice.

Po obměnách ve vedení společnosti byl letos v únoru přijat podnikatelský plán pro rok 2013 s výhledem do roku 2017. Mírným paradoxem zůstává, že dle oficiálních stránek společnosti má být příslušnými orgány projednán nejpozději do konce roku. Ačkoliv obecné formulace o změnách technologií, vlakotvorby, obsluhy území a systému údržby již zazněly mnohokrát, aniž by došlo k nějaké viditelné změně, přece tento plán obsahuje větu, která by mohla budit naději a kterou zde cituji: „Veškerá navrhovaná opatření budou provedena bez omezení rozsahu poskytovaných služeb.“ Buďme proto optimisty a věřme, že dceřiná společnost Českých drah bude opět někdy výdělečná, a když neodlehčí silniční přepravě, alespoň ji ještě více nezatíží.

autor: Svatopluk Stojan
Spustit audio