Strojvedoucí mají rozhodně delší směny a jejich únava je tady znát, myslí si bývalý šéf ČD Šíp

29. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Správa železnic připravila v rámci kampaně Nepozornost zabíjí, simulovanou srážku vlaku s vozidlem se čtyřmi pasažéry.

Český stát plánuje investovat miliardy korun do zabezpečení tuzemských železnic. Jen lokální tratě vyjdou do roku 2026 nejméně na 7 miliard korun. Další desítky miliard zaplatí ministerstvo dopravy na dotacích za jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS. Systémem budou muset být za několik let vybavené jak tratě, tak vlaky. Zvýšení bezpečnosti provozu si rezort slibuje i od výcviku strojvedoucích nebo přísnějších kontrol. 

O možných problémech železnice se začalo mluvit hlavně po loňské letní sérii nehod. Řada otázek se teď vrátila s tragickou srážkou vlaků u Milavče na Domažlicku ze začátku srpna, kterou nepřežili tři lidé. Situací na českých kolejích se zabývala bezpečností komise, kterou založilo ministerstvo dopravy. Shodla se, že je třeba změnit podmínky strojvedoucích a jejich kontrolu.

Čtěte také

Vláda už schválila prodloužení přestávek strojvedoucích a nová pravidla mají platit už od ledna 2022. Mezi směnami tak budou mít minimálně sedm hodin odpočinku, místo stávajících šesti.

Nejde jen o deklarace, ale dodržování přestávek strojvedoucích se bude kontrolovat a přijdou i sankce. Hlídat se mají i jejich směny i u dalších dopravců. Systém postihů je součástí novely drážního zákona, která ale čeká na schválení v Poslanecké sněmovně.

Pomohl by systém ETCS

V Česku zůstávají desítky kilometrů tratí, které mají buď zastaralé zabezpečení, nebo jsou úplně závislé na domluvě lidí. Nahradit lidský faktor v kontrole drážního provozu má hlavně jednotný evropský zabezpečovač ETCS. Dokáže zastavit nebo zpomalit vlaky, kterým hrozí srážka, nebo jedou rychleji, než dovolují předpisy. Potřebné vybavení ale musí mít jak trať, tak samotné lokomotivy.

Hlavní koridory budou podle náměstka ministra dopravy Jana Sechtera ETCS systémem pokryté kolem roku 2025, resort na to chce použít takzvané evropské peníze. „Jedním z nejzásadnějších problémů je zajistit tomu financování. A protože to souvisí s evropskou interoperabilitou, tak na to chceme nasadit jednotlivé evropské fondy,“ říká náměstek v pořadu Zaostřeno.

I přes vysoké náklady počítá doprava s ETCS i na regionálních tratích: „Míří tam nákladní doprava, takže to potřebujeme postupně vybavit,“ přiznává Sechter. Na dotacích pro dopravce plánuje resort vydat zhruba 18 miliard korun. Správu železnic vyjde nejméně na 46 miliard a další peníze zaplatí i za nové lokomotivy také dopravci.

Sjednocení zabezpečovacího systému podle dopravního experta a bývalého ředitele Českých drah Emanuela Šípa zjednoduší železniční provoz v Evropě. „Nebude třeba zoufalým způsobem vybavovat vozidla X dalšími systémy. Protože dneska máte co zemi, to jiný národní systém,“ říká Šíp.

Emanuel Šíp ale připomíná, že v současnosti závisí železniční provoz hlavně na lidech. A třeba strojvedoucích je málo a můžou být přetěžovaní.

Strojvedoucí mají rozhodně delší směny, (...) takže únava je v tom určitě znát.

Emanuel Šíp

„Strojvedoucí mají rozhodně delší směny a delší angažmá za kontrolerem, což je elektrický přístroj, který slouží k zapínání a přepínání vysokých proudů manuálním způsobem, než by přicházelo v úvahu. Takže únava je v tom určitě znát,“ uvažuje.

Zprávu o stavu českých železnic by měl přinést i nový průzkum Evropské železniční agentury. Ten zkoumá přístup států Evropské unie k zabezpečení drah. V Česku na něm pracuje i Drážní úřad. Výsledky mají pomoct zvýšit bezpečnost na evropských kolejích.

Zabrání miliardové investice do zabezpečení nehodám? Co na české železnice systém ETCS přinese? Odpoví pořad, který připravil Vojtěch Tomášek.

Spustit audio

Související