Štěstí lze koupit, píše americká rozhlasová stanice

7. září 2014

„Můžete si koupit štěstí!“ S tímto, pro mnohé možná překvapivým, zjištěním přichází americká veřejnoprávní rozhlasová stanice National Public Radio. Toto štěstí si ale můžete koupit za předpokladu, že se jedná o zážitek.

My lidé trávíme hodně času tím, že stojíme ve frontách: Jsou mezi námi dokonce tací, kteří jsou ochotni čekat dny ve frontě na nejnovější model iPhonu nebo strávit přímo věčnost čekáním na rezervaci stolu v nové vyhlášené restauraci.

„Možná ale uděláte o hodně lépe, když svůj čas a peníze investujete do posledně jmenované kratochvíle,“ konstatuje National Public Radio.

Stále více studií totiž dokazuje, že zážitky dělají lidi šťastnějšími než materiální vlastnictví. Už to, že se těšíme na návštěvu koncertu, na lyžařský zájezd nebo na opravdu skvělý brunch v restauraci, nás činí šťastnějšími, než bychom byli, kdybychom si koupili nějaký nejnovější módní výstřelek.

To nejnověji dokládá také studie otištěná v posledním čísle časopisu Psychological Science. Nese chytrý název „Čekání na víno odrůdy merlot: Anticipační konzumace zážitků a hmotných statků“.

Její autoři zkoumali zhruba 100 univerzitních studentů a další více než 2000 náhodně vybraných dobrovolníků a jejich pocity ze zážitků a koupě spotřebního zboží.

Dovolená, odpočinek

Co ze studie vyplynulo? Lidé se radovali jak z krásných nových věcí, tak ze zážitků. Ale mnohem větší, ničím nekalenou radost měli ze zážitků. V případě nákupů zboží zažívali totiž ve velké míře pocity netrpělivosti.

Amit Kumar, doktorand psychologie na americké Cornell University a jeden z autorů zmíněného výzkumu, to vysvětluje rolí, jakou hraje v případě lidské radosti představivost:

„Když čekáte na to, až si koupíte nový iPhone, tak víte přesně, kolik megapixlů bude mít fotoaparát u tohoto chytrého telefonu,“ cituje Kumara National Public Radio.

Naopak když lidé plánují svou dovolenou, začnou být velmi kreativní. Pouhé pomyšlení na všechno, co budou dělat a jaké potěšení z toho budou mít, jim výrazně zvedá náladu.

Navíc, když se jedná o zážitek, tak peníze nehrají až tak zásadní roli, soudí autoři zmiňované studie. Pokud je řeč o materiálních statcích, lidé mají tendenci mezi sebou soutěžit v tom, kdo si koupí to nejlepší. V případě toho, co utratí za zážitky, už lidé ale tak soutěživí nebývají.

A další důležitá věc: Spolu s narůstajícím věkem nacházejí lidé více radosti v obyčejných věcech, například v zahradničení. Mnohem raději se pak hrabou v hlíně, než aby letěli na Fidži. Také to potvrzuje řada vědeckých bádání, uvádí americký veřejnoprávní rozhlas.

Zelená zahrada Smetanka

Jedním z dalších důvodů, proč zážitky uspokojují člověka víc než hromadění hmotných statků, je také skutečnost, že prožitek poskytuje příležitost setkat se s dalšími lidmi, sdílet s nimi své prožitky, své pocity.

I když totiž nemají jistotu, že se na ně nakonec dostane a opravdu získají vstupenku na koncert či rezervaci do nově otevřeného populárního klubu, lidi často baví čekat ve frontě – mohou se totiž třeba dát do řeči s ostatními.

„To můžeme potvrdit i my, důkazy máme přímo v redakci,“ konstatuje National Public Radio. Jeden z editorů stanice totiž každoročně rád navštěvuje jednu ústřicovou párty.

Místo toho, aby si v pohodlí svého domu koupil vstupenku přes internet, neváhá vždy vyrazit do centra města a stoupnout si do fronty spolu s dalšími milovníky tohoto mořského mlže.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Šárka Daňková
Spustit audio