Stává se, že publikum umí texty našich her lépe než herci, říká cimrmanolog Zdeněk Svěrák

23. září 2015

Vyjmenovat všechny obory, ve kterých fiktivní génius Jára Cimrman vynikal, je prakticky nemožné. S tím ostatně počítá i putovní výstava Světoběžník Jára Cimrman, která se dnes přesouvá do pražského paláce YMCA.

Aby mohla obsáhnout alespoň část z mistrova spektra, soustředí se pouze na jeho dráhu cestovatele a vynálezce.

„Cimrman proslul dvěma cestami: na sever a na jih, čili je tam hodně exponátů z jeho výpravy k Severnímu pólu a z jeho výpravy africké. Jsou tam třeba sněžnice, které používal, nebo bicykl pro krátké rychlé vyjížďky po africkém okolí,“ popisuje Zdeněk Svěrák.

Mezi nejnověji objevené Cimrmanovy vynálezy patří parní invalidní vozík, který se na výstavě prezentuje na kresbě.

Zdeněk Svěrák dodává, že výstavy jsou humoristická disciplína a je rád, když se návštěvník u exponátů zasměje:

„Klíč k tomu humoru je v tom, že musíte obdařit exponát textem nečekaným, který ho zařadí k Cimrmanovi, a který vzbudí úsměv, v lepším případě smích.“

Výstava putuje po České republice už několik let a reakce lidí se nemění, stejně jako se nemění Cimrman a ani slovo v divadelních hrách. Zdeněk Svěrák přiznává, že publikum někdy umí texty lépe než herci.

„Někdy chválabohu, někdy bohužel. Někdy nám někdo vykřikne pointu. Když účinkující udělá dramatickou pauzu, tak se domnívá, že třeba zapomněl, tak mu z publika napoví. Ale jinak je to příjemné,“ usmívá se dramatik, herec, scenárista, spisovatel a přední cimrmanolog.

Muzeum Járy Cimrmana
autoři: mvo , bum
Spustit audio