Špína o českém shoegazeu: Ecstasy of Saint Theresa, Toyen nebo Here byli soundtrackem k sametové revoluci

25. leden 2018

Všechny sdílí dobrodružný příběh, který se odehrával daleko za hranicemi naší republiky. Hrály nahlas a vokály se utápěly v cuckách vazeb. Shoegazeové kapely jako Ecstasy of Saint Theresa nebo Here dělaly hudbu vzdálenou všemu, co se u nás do roku 1989 dělo – nebyly naladěné na československou novou vlnu, ale spíš na skupiny z Velké Británie jako The Smiths nebo Slowdive. V prvním dílu Špíny o raném domácím shoegazeu cestujeme časem do devadesátek.

Byla to optimistická doba, kdy se koukalo do budoucnosti a prozkoumávalo nepoznané – ať šlo o volný trh, nebo zahraniční desky, které se už nemusely pašovat přes hranice, ale prostě jste si je mohli koupit. A zahraniční hudební publicisté byli zvědaví, co se hraje u nás. V této době natočila kapela Ecstasy of Saint Theresa v čele s Janem P. Muchowem první EP s názvem Pigment, jenom dva roky po revoluci – shodou náhod se jejich hudba dostala až do Londýna ke slavnému moderátorovi BBC Johnu Peelovi, který si kapelu pozval na jednu ze svých proslulých sessions.

Zahrály si tu i další shoegazeové kapely jako Here z Vyškova nebo The Naked Souls. Zato Toyen nemířili rovnou do Velké Británie, ale za oceán do New Yorku, a s první deskou Last Free Swans! koncertovali dokonce ve slavném klubu CBGB, kde se střídali The Ramones s Talking Heads nebo Patti Smith. Jedinečná story kapel, jejichž kariéra vyhasla dřív, než stihla skutečně začít, je i příběhem transformace a osvobození země.

Jak se dostalo cédéčko kapel Here nebo The Naked Souls do BBC? Proč je dobré nezapomenout na to, že v Británii mají jiné zásuvky do elektriky? A za co všechno zmínění vděčí poslechovým večerům v klubu Prosek v osmdesátkách? Poslechněte si Špínu!

autoři: Miloš Hroch , Petr Wagner
Spustit audio