Špenát jako zakázaný doping? Podle vědců obsahuje steroid zvyšující fyzickou sílu

29. červen 2019

Když Pepek námořník ze starých amerických grotesek získával sílu ze špenátu, nebyla to jen smyšlenka. Vědci z berlínské Svobodné univerzity teď povzbuzující schopnosti této zeleniny potvrdili. Dokonce doporučili, aby steroidní chemikálie ekdysteron, kterou špenát obsahuje, byla zařazena na seznam látek zakázaných jako doping.

Listová zelenina a červená řepa zřejmě pomáhají chránit oči

Červená řepa, zelenina, zahrada (ilustrační foto)

Australští vědci z dlouhodobé studie na pacientech vyvodili, že konzumace listové zeleniny a červené řepy snižuje riziko, že nás předčasně postihne poškození oční sítnice zvané makulární degenerace. Při ní odumírají neurony na sítnici a zrak se tak postupně zhoršuje.

Informuje o tom německá stanice Deutsche Welle.

Farmaceutický ústav univerzity uspořádal desetitýdenní tréninkový program, kterého se zúčastnilo 46 sportovců, aby zjistil, jestli ekdysteron ovlivňuje fyzický výkon. Jedna skupina dostávala placebo a druhá kapsle s ekdysteronem v množství, které odpovídalo až čtyřem kilogramům syrového špenátu denně.

Studie podporovaná Světovou antidopingovou agenturou (WADA) ukázala, že síla uživatelů ekdysteronu se zvýšila trojnásobně oproti nárůstu u jejich kolegů, kteří brali placebo. Ostatně i Pepkovi námořníkovi nabíhaly po špenátu svaly.

Berlínská studie je tak první, která prokázala spojení mezi ekdysteronem a lepším fyzickým výkonem. Tato látka proto podle vědců rozhodně patří na seznam zakázaného dopingu, konstatuje stanice Deutsche Welle.