Špatné plánování silničních staveb obcím nepomáhá, ale dopravu komplikuje

25. srpen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kruhový objezd u Opatovic nad Labem

Mnoho obcí v České republice se potýká se stejným problémem. Auta a kamiony si zkracují cestu přes městská centra a hlukem i výfukovými plyny obtěžují místní obyvatele.

Lidé v Opatovicích nad Labem se dlouhá léta těšili na silniční obchvat. Nová silnice nepomohla. Naopak. Situace se v malém městě na hranicích Pardubického a Královéhradeckého kraje ještě zhoršila. Doprava se přesunula přímo do centra obce, kterou dál projíždí zhruba 20 tisíc aut denně.

Ty si tudy zkracují cestu na dálnici D 11. Investice do obchvatu za miliardu a 800 milionů korun tak místním vlastně uškodila. Proč si řidiči na nový obchvat cestu nenašli? Dá se podobným případům v projektech vyhnout?

Když vloni silničáři dokončili obchvat Opatovic, lidé v obci tušili, že klidné spaní mít nebudou. Nová silnice sice propojila sousední krajská města čtyřproudovou komunikací, část řidičů ale dál jezdí přes Opatovice, kudy si zkracují cestu na dálnici. Tranzitní doprava, která dřív zatížila jen okraj obce, se teď přesunula přímo do jejího centra.

„Pro mě je rozhodně delší jet přes Hradec, protože jsem úplně z druhýho konce,“ říká řidička Andrea Jandová, kterou obecní policie zastavila při silniční kontrole. Právě obyvatelé Moravského Předměstí za Hradcem Králové si přes obce Vysokou nad Labem a Opatovice zkracují cestu na dálnici, aby se nemuseli proplétat ucpaným městem v ranní špičce.

Opatovice se obávaly nárůstu dopravy ještě před otevřením obchvatu, a proto chtěly snížit počet aut, které projíždí obcí v ranní špičce, říká starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout z ODS: „Hlavně nám jde o dopravní bezpečnost dětí, které navštěvují školu. Máme jediný přechod, takže opravdu se dostáváme do kolize. Máme strážníky obecní policie, jejich kapacita je směřována do zajištění dopravní bezpečnosti dětí.“

Opatovice nad Labem - starosta Pavel Kohout

Úřady proto na křižovatku umístily dopravní značku, která autům z Hradce Králové zamezila do obce odbočit. Paní Hana ze sousední vesnice se zlobí, že ani místní do blízkých Opatovic přes křižovatku legálně nemohou. S postupem úřadů nesouhlasí i náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich z TOP 09, podle kterého je toto řešení diskriminační. Řešení vidí ve změně dopravního systému způsobem, který by umožňoval občanům Hradce Králové i Vysoké nad Labem Opatovicemi projíždět.

Vedoucí dopravního odboru pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa, jehož úřad značku vydal, ale namítá, že toto není koncepční řešení: „Kladu si otázku, proč se dělala nová silnice za stovky milionů korun, právě i z důvodu obchvatu Opatovic? Jiné řešení by muselo nastat v rámci stavebního řízení. Určitě ne dopravní značka.“

Hradečtí řidiči tak značku, která měla omezit počet aut v Opatovicích, ignorují, také ji ničí a jezdí tudy dál. „Na tom druhém sloupku má být umístěna značka zákaz odbočení vlevo, ale není tam, takže žádný z řidičů, kteří teď tady odbočili, se nedopouští dopravního přestupku,“ vysvětluje přímo na místě starosta Opatovic Pavel Kohout.

Na postup úřadů si stěžovali dva občané ze sousedního Královéhradeckého kraje a podali kvůli tomu správní žalobu. Krajský soud jim vyhověl a nařídil úředníkům značku odstranit, potvrdila to mluvčí soudu Olga Mičanová.

Podle starosty Opatovic Pavla Kohouta chybí další navazující komunikace, které by dopravu z okolí odvedly. „Stavíme rychlostní komunikace, ale nedostavujeme je. Výstavba není plynulá, celou záležitost by řešilo pokračování výstavby silnice R 35 ve směru na Vysoké Mýto a mimoúrovňová křižovatka na levém břehu Labe. Dříve bylo počítáno s mimoúrovňovou křižovatkou v Bukovině, tato křižovatka je vynechána, nevím, z jakých důvodů.“

Do Opatovic nad Labem musíte od Pardubic přes kruhový objezd

Ředitelství silnic a dálnic vypustilo mimoúrovňovou křižovatku z projektu kvůli tomu, že by byla příliš blízko kruhovému objezdu v Opatovicích nad Labem, říká vedoucí pardubické pobočky úřadu Bohumil Vebr: „Když pojedete po rychlostní komunikaci v cizině, tam křižovatky jsou po 10, 15 kilometrech a my i Rokytnou máme 4 kilometry vzdálené, tahle křižovatka by neměla ani dva kilometry, to je v rozporu s normou. Já tvrdím, že chybí jižní tangenta.“

I náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich z TOP 09 připouští, že chybí jižní obchvat krajského města. Silničáři nezačali ani s výkupem pozemků.

Opatovicím by mohla pomoci dostavba dálnice D 11 až do Hradce Králové, myslí si Bohumil Vebr z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic: „Když vyjíždíte na Jičín z Hradce směrem k budoucí D 11, to je další problém. Když nebude dostavený kousek D 11, řidiči budou jezdit přes Opatovice. Jakmile se dostaví D 11, dopravní zátěž v Opatovicích půjde určitě dolů.“

Obyvatelům Opatovic nad Labem teď svitla naděje, že by se dopravní situace mohla brzy zlepšit. V červenci totiž Ředitelství silnic a dálnic po dlouhých 8 letech zahájilo dostavbu dálnice D 11 až do Hradce Králové, ta ale bude hotová nejdřív v létě roku 2017.

autoři: sch , ZAL
Spustit audio