Soukromé školy jsou signál státu, že ve školství není něco v pořádku, tvrdí ředitelka PORG
Soukromé základní školy v Česku navštěvuje asi 20 tisíc dětí, tedy asi dvě procenta českých školáků. „Poptávka po soukromých školách je signál vyslaný státnímu školství, že někde není něco v pořádku,“ myslí si ředitelka skupiny soukromých základních a středních škol PORG Dagmar Dluhošová. „Hodně s tím zamíchala inkluze, která vytvořila školám i rodičům těžké podmínky.“
„S inkluzí můžeme zapomenout na klišé, že škola má individuální přístup. To prostě není možné. To by učitel musel být robot, který zvládne děti s poruchou chování, učení a přitom tam má dalších osmadvacet dětí, které musí něco naučit,“ tvrdí Dluhošová.
Ani systém pomoci od asistentů podle ní příliš učitelům neulehčuje. „Rodiče pak hledají menší kolektivy, individuální přístup,“ vysvětluje si odliv ze státního školství ředitelka.
Čtěte také
Založit školu podle ní nemůže každý, který někdy ve škole byl a má pocit, že tomu proto rozumí. Další důvod, proč vznikají soukromé školy, vidí Dluhošová v nadšení rodičů:
„A to poté, co děti odcházejí ze soukromých mateřských škol. A rodiče si říkají: To bylo fajn, pojďme udělat první třídu. Ne všem se to podaří, protože mít bezvadnou mateřskou školu je něco jiného než první stupeň základní školy.“
„A pak je tu výdělek. Vzniklo hodně soukromých škol, ale já si nemyslím, že škola je výdělečná záležitost,“ dodává Dagmar Dluhošová, ačkoliv roční školné v síti škol PORG dosahuje až 160 tisíc korun.
Poslechněte si celý rozhovor. Ptá se Naďa Bělovská.
Související
-
Založila soukromou školku a školu. „Chtěla jsem, aby můj syn trávil čas smysluplně,“ říká Olivová
„Jsem přesvědčená o tom, že děti se učí od útlého věku, kdy nasávají jako houby a o tom, že se učí, ani nepřemýšlí. S učením cizího jazyka je nejlepší začít v tomto věku.“
-
Je mýtus, že dobrého učitele z vás udělá jen pedagogická fakulta, tvrdí právník Scia Kaczor
Poslanci jednají o novele, podle které by mohli vzdělávat studenty i absolventi magisterských oborů bez pedagogického vzdělání, které by si museli doplnit během tří let.
-
Pracovat v týmu, učit se, rozumět sobě, to budou děti potřebovat, tvrdí ředitel ScioŠkoly Dobrovolný
„Nevíme, jaká bude budoucnost. Jediná jistota je, že žádnou jistotu nemáme. Svět se už teď mění velmi rychle a bude se měnit čím dál rychleji,“ myslí si Filip Dobrovolný.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.