Šotouš není nadávka

28. červenec 2015

Najdete je na nádražích, podél tratí a na místech, která mají cokoliv společného s železnicí. Obvykle mají v ruce fotoaparát a říkají si šotouši. Ladislav Urbánek je jedním z nich a o svém koníčku, kterým se stalo focení vlaků, přišel vyprávět do Dobrého rána.

Zvláštní označení pro fotografy vlaků vychází z cizího jazyka: „Je to převzaté slovo napůl z angličtiny, základem je slovo shoot, což znamená vyfotit,“ vysvětluje Ladislav Urbánek. Běžnou výbavou šotouše je samozřejmě foťák, stativ a pak také reflexní vesta, někdy i jízdní řád: „Jízdní řád mají všichni v chytrém telefonu… nejsou v něm ale napsané všechny vlaky, nákladní, historické jízdy a tak podobně,“ upřesňuje Ladislav Urbánek.

Čtěte také

Člověk by řekl, že osoba pohybující se u kolejiště, strojvedoucího minimálně zneklidní, ale vždy tomu tak není: „Strojvedoucí jsou rádi, že o jejich práci má někdo zájem, a mnohdy také pozdraví, například probliknutím světel a podobně.“ Navíc mnozí strojvedoucí jsou sami fandy focení vlaků, po práci vezmou foťák a vyrazí zpět ke kolejím.

Občasná železniční zastávka Pardubického spolku historie

Nedávno psala média o skupině šotoušů, kteří místo fotografií lovili spíš adrenalinové zážitky a točili si své riskantní chování u kolejí na mobilní telefon, Ladislav Urbánek ale se zdravím nehazarduje: „Z vlaků mám respekt, nechodím tak blízko k trati a vždy si beru vestu… myslím si, že chování některých jedinců není dobré, kdyby náhodou člověk upadl do kolejiště, strojvedoucí nemá čas zareagovat. Naštěstí takto jednajících fotografů není tolik.“

Unikátní snímky se cení

Správný šotouš má ve své sbírce fotografie asi všech běžných vlaků, ale smyslem života fotografa vlaků jsou raritní vozy, případně vlaky zachycené v zajímavé krajině: „Pokud má projet nějaká souprava, která je něčím zvláštní, tak u trati, většinou v obloucích, jsou vyrovnaní kolegové a na těch určitých místech se dokonce znají mezi sebou a navzájem se informují o zvláštních vlacích. Zajímavé jsou pro mě například náhradní soupravy běžných vlaků, prázdninové vlaky, nebo zvláštní vlaky doprovázející větší akce.“

Pořídit vydařenou fotku není úplně jednoduché a tak milovníci železnice nezřídka objednávají zvláštní jízdy vlaků se zajímavými vozidly určené především k focení. „Na koridoru, kousek od Ústí nad Orlici v Bezpráví je na trati oblouk, který má skoro 180 stupňů, vlak se tam hezky naklápí, tam je to pěkné i v zimě, ale jinak dávám přednost lokálním tratím,“ uzavírá Ladislav Urbánek.

Logo
autor: HRU
Spustit audio