Smog v Praze: Pomohl by starý regulační řád, nebo mediální kampaň úplně stačila?

Politici nemají po ruce přesné scénáře, které mohou používat v době smogové situace
Politici nemají po ruce přesné scénáře, které mohou používat v době smogové situace

Zaspala koalice primátorky Adriany Krnáčové při řešení smogové situace v Praze? Rozplynul se smog dříve, než radní stihli zareagovat, anebo pražský magistrát učinil všechny potřebné kroky, aby před vysokou koncentrací polétavého prachu ochránil občany?

„Současná koalice neudělala nic kromě mediálních prohlášení,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda pražské Občanské demokratické strany Filip Humplík.

Ten upozornil na tzv. krajský regulační řád, který byl přijat v roce 2004 a „jasně říká, jak se chovat v období smogu.“

Podle politika je zavedení MHD zdarma při smogu „naprosto populistický návrh“, který nebude mít žádný efekt.

„Jsou tu věci, které Praha může dělat, jako je Pražský okruh, park and ride parkoviště, prostě věci, které řidiče přimějí k tomu, že je pro ně výhodnější do Prahy nejezdit,“ tvrdí Filip Humplík.


Současné vedení města proti smogu nic neudělalo, tři dny sedělo se založenýma rukama, a pak začalo vydávat mediální zprávy o tom, co případně udělá... Bojovat proti smogu tím, že zintenzivním mediální kampaň, je nesmysl. Filip Humplík

Pražská radní pro životní prostředí za Trojkoalici Jana Plamínková je přesvědčena, že magistrát udělal všechno, co se dalo udělat.


Snažili jsme se informovat občany, aby se zbytečně nepohybovali venku, že nemají tolik topit, protože každé zvýšení teploty o jeden stupeň zvyšuje spotřebu paliva o 6 %… To bylo míněno tou mediální kampaní, aby lidé věděli, co mají dělat. Jana Plamínková

„Nad rámec našich povinností jsme vymysleli zlevnění MHD tak, aby pražané byli motivování ji více používat. Regulace aut neměla v danou chvíli žádný smysl,“ obhajovala postup radnice zastupitelka.

Ta souhlasí, že Praha má velmi málo možností, co při smogu může dělat. „Můžete udělat MHD zdarma, nějak regulovat auta, ale to Praha udělala jen jednou a následoval kolaps.“

„Regulační řád, který mimochodem přestal platit v roce 2014, reguluje jen automobily... Praha měla regulační řád a nikdo ho nikdy nepoužil. Ten reguluje přesně to, co se stalo v roce 1996, tedy že můžete omezit vjezd aut do centra nebo je jinak regulovat. Vzhledem k tomu, že se tento řád neosvědčil a nikdo ho nikdy nevyužil, tak zde nebyla poptávka ho použít znovu,“ objasnila Jana Plamínková.