Slovenský ústavní soud rozhodl o neplatnosti proticovidových opatření na hranicích, rozebírá deník SME

15. červenec 2021

Přísná pravidla nevydržela ani týden, protože je zrušil soud. To je titulek slovenského deníku SME, který rekapituluje, co se dělo na slovenských hranicích.

Vláda se snažila motivovat lidi k očkování nařízením, podle kterého při vstupu do země musí do povinné karantény jenom ti, kteří naočkovaní nejsou. Pravidlo zavedla před necelým týdnem pro turisty i vracející se Slováky.

Jenže ústavní soud rozhodl, že to stát se snahou motivovat lidi k vakcinaci přehání a porušuje nařízením práva ostatních, píše SME. Slovensko se teď musí vrátit ke starším pravidlům, kdy o tom, jestli někdo musí nebo nemusí do karantény, rozhoduje země, ze které cestuje. 

Čtěte také

Aby zmatků nebylo málo, soudem odmítnutá pravidla ještě pořád platí, a to do chvíle, než své rozhodnutí publikuje ve sbírce zákonů, což ale může trvat i několik dní, upozorňuje deník SME. Jeho komentátor Peter Tkačenko děkuje ústavnímu soudu, že zabránil protiústavnosti a ukázal lidem, že nespí. 

Slovenský Denník N dodává, že vláda po rozhodnutí soudu v Košicích může zkusit najít odvahu, anebo nedělat nic. Ústavní soud jí totiž dal návod, jak postupovat – vrátit se k předchozímu systému. A to může kabinet Eduarda Hegera bez větší námahy splnit.

Deník poukazuje i na náhlou radost opozičních poslanců Smeru, kteří zrušení pravidla s očkováním žádali. Donedávna si totiž stěžovali, že jim ústavní soudcové jejich podněty sabotují.

Konec spalovacích motorů se blíží

Evropská unie představila zatím největší soubor klimatických návrhů, které mají země nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Podle serveru Politico se tím Brusel posunul do čela celosvětového boje za konec skleníkových plynů.

Politico zdůrazňuje, že v návrzích Evropské komise je datum, kdy má skončit prodej aut se spalovacími motory. Je to už za 14 let, tedy v roce 2035. Plán ale musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament. To může i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat klidně i několik let.

Čtěte také

Zjevný rozkol mezi zájmy Evropské komise a obchodních společností zmiňuje americký deník The New York Times, který se z balíku návrhů rozhodl vyzdvihnout ten zaměřený na dovoz. Evropská komise chce uvalit poplatky na dovoz ze zemí, kde platí pro výrobce volnější pravidla na ochranu přírody. Cílem je, aby společnosti nemohly jednoduše přesunout produkci, která produkuje emise, do jiné části světa. 

Evropská komise také plánuje zpoplatnit taky emise z dopravy nebo z vytápění budov. Nové náklady, které lidem a firmám opatření zřejmě přinesou, má částečně pokrýt unijní rozpočet, třeba pomocí nového fondu. 

Německý server Deutsche Welle připomíná, že dlouhodobým cílem Evropské unie je snížit vypouštění emisí o 55 procent do roku 2030, a to ve srovnání se začátkem 90. let. V ještě delším výhledu se chce sedmadvacítka stát klimaticky neutrální (2050). 

Součástí plánu je taky zvětšení významu obnovitelných zdrojů v energetice. Za dalších devět let by se měl jejich podíl na výrobě elektřiny a tepla zvýšit na 40 procent, to už se bez asi dvou procent podařilo splnit v loňském roce. 

Evropská komise chce zároveň přimět členské státy, aby výrazněji než dosud energiemi šetřily. Dohadování mezi europarlamentem a jednotlivými státy o podrobnostech plánu zabere podle Deutsche Welle tak dva roky.

Celýž přehled zahraničního tisku najdete v audiu. 

autoři: Vojtěch Podjukl , lup
Spustit audio

Související