Slevy Černého pátku končí ve velkém na skládkách

25. listopad 2016

Dnešní tisk se věnuje fenoménu Černého pátku, tedy dne rekordních slev, kterým startuje vánoční nákupní horečka. Podle tradice ze Spojených států se koná vždy v pátek po Dni díkůvzdání, přičemž slevy obvykle začínají o půlnoci ze čtvrtka na pátek.

„V posledních letech však někteří prodejci začínají s nabídkou slev ještě dříve – například internetový ochod Amazon je spustil už 14. listopadu,“ píše britský deník Telegraph.

„Stalo se tradicí, že národ sedí večer u obrazovek a nevěřícně zírá na to, čeho jsou lidé schopni v nákupních centrech. Nezřídka se navzájem napadají, lezou prodavačům do skladů a sami vybalují zboží, v jednom případě dokonce zájemce o kolo na bicykl nasedl a bez placení ujel z prodejny,“ vypočítává Telegraph.

Slevy se špatným koncem

Samotný výraz Černý pátek byl poprvé zaznamenán v americké Filadelfii někdy na počátku padesátých let. Do Evropy se dostal tento zvyk relativně nedávno, ale uchytil se rychle a roste tady teď rychleji než v USA – slevami láká hlavně elektronika a online prodej dnes trhá absolutní rekordy.

Konce však už tak veselé nejsou. Jak píší dnešní londýnské Timesy, podle expertů na maloobchod skončí na skládkách miliony produktů. Nejhmatatelnějším důsledkem Černého pátku pak bývají pyramidy odpadu na skládkách. Podle Timesů Britové utratí jen během dneška 1,96 miliardy liber, tedy v přepočtu více než 60 miliard korun. Z analýz britského Střediska pro výzkum obchodu vyplývá, že jde oproti loňsku o dvacetiprocentní nárůst.

Britský reklamní server Gumtree odhaduje, že každý desátý zakoupený výrobek lidé nevyužijí. Skončí na skládce a nakonec ho spálí nebo zavezou.

Skládka odpadků

Jen v Británii přijde vniveč zboží v přepočtu za více než šest miliard korun. K nejčastěji vyhazovaným druhům zboží patří kuchyňské potřeby, například mixéry.

Černý pátek také povzbudí lidi, aby se zbavili fungující, ale zastaralé elektroniky. Obměna čeká téměř polovinu televizí. Pětadvacet procent vyhozených věcí jde na skládku, 30 procent do spaloven.

Svátek plýtvání

Britský environmentalista Jakob Rindegren upozorňuje, že mezi spotřebou a vyhazováním existuje přímá úměra. Čím více toho lidé nakoupí, tím většího objemu věcí se pak zbavují. „Prodavači i zákazníci by si měli uvědomit, jaké dopady má jejich jednání na životní prostředí,“ řekl Timesům analytik.

V boji proti plýtvání se angažuje organizace WRAP. Její mluvčí Sarah Claytonová vyzvala lidi ke spotřebitelské kázni. Policie v Británii loni dokonce požadovala úplné zrušení Černého pátku poté, co se v obchodech odehrály krvavé potyčky. Obchodní analytici ze společnosti Which? nedávno vydali studii, podle níž si kupující kvůli slevám pořizují zcela nepotřebné věci, a navíc jim uniká, že sleva není ve skutečnosti nijak zásadní. „Je Černý pátek, lidé by si měli cestu do obchodu důkladně rozmyslet,“ varoval mluvčí serveru Gumtree.

Ve Spojených státech se loni prodeje během Černého pátku propadly meziročně o šest procent. Způsobila to ovšem hlavně konkurence a předčasné zahájení slev.

Jinak ale v inkriminovaný den vyrazilo do obchodů 70 milionů Američanů a celkem tam utratili v přepočtu 508 miliard korun. V Británii se dnes čekal rekordní nákup tempem v přepočtu 73 milionů korun za minutu.

móda, obchod, nakupování, figurína, módní přehlídka

Nejžádanějším zbožím jsou oděvy, televizory a kosmetika. Řada zákazníků také na dnešek odložila nákup automatických praček a dalšího nákladnějšího zboží. Ve Spojených státech se podle statistik okolo tří procent lidí na Černý pátek, jak se říká, „hodí marod“, aby mohli jít nerušeně do obchodu a pořádně si to tam užít, uzavírá britský deník The Times.

autor: rma
Spustit audio