Slaďme sociální systémy, pak srovnávejme mzdy, žádá Sdružení automobilových dopravců

2. březen 2018
Kamiony na D8 u Krásného Lesa

V Evropě zuří válka o přepravní služby, Západoevropské státy požadují po spedičních firmách z východu kontinentu, aby platily svým šoférům minimální mzdu běžnou v Německu, Francii a dalších zemích. Zdejší logistické společnosti se brání, že je to zlikviduje. Na sporu mohou vydělat řidiči: přes 900 českých řidičů a dělníků chce v Německu žalovat své zaměstnavatele za to, že jim tamní minimální plat nevyplácejí.

„Jsme hluboce přesvědčeni, že by naši řidiči měli mít za stejnou práci stejné mzdy. Bohužel to tak v žádném odvětví není,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Ten vysvětlil, že aby se tak mohlo stát, musí například německý zákazník zaplatit české spediční firmě stejné peníze za přepravu, jaké by zaplatil firmě německé.

Předseda uvedl jako příklad to, že si holandská firma v Čechách založí dceřinou společnost jen proto, aby jednou za tři měsíce naložila dva autobusy českých řidičů, ty odvezla do Holandska a vyplácela jim tam českou mzdu.


Zákazníci ze západní Evropy si objednávají tu nejlevnější dopravu. A když si neobjednají Čechy, tak Rumuny, Bulhary a Ukrajince. Také nikdo neřeší problém, že nařízení o minimální mzdě se netýká OSVČ, které budou vždy jezdit pod nákladovou cenou.Luboš Pomajbík

„Ať se přestanou zaměstnavatelé se zakladatelských zemí Evropské unie chovat pokrytecky, protože oni sami k této situaci významně přispívají.“

Čeští dopravci by si prý měli říct o větší peníze od zákazníků. „Určitě to narazí, ale pak musíme na evropské úrovni tvrdit, že není cílem zlepšení podmínek řidičů z východního bloku, ale že jde o ochranářské opatření.“

„Ať se problém řeší komplexně: braňme se i tomu, aby celý trh neválcovaly OSVČ, které jezdí jen za náklady, aby zaplatily leasing... Pokud se výrazně nezvýší mzdy řidičů kamionů, tak budou odcházet z profese. Už dnes nám chybí 16 tisíc profesionálů,“ připomněl Pomajbík.

Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Vojtěch Hromíř souhlasí, že pravou příčinou, proč český dopravce nemůže vyplácet svému řidiči mzdu, kterou platí v Německu, je to, že tyto peníze od zákazníka nedostane.

„Na trhu, kde máte v Evropě statisíce firem, které si tvrdě konkurují, si zákazník nechá od dopravce podepsat, že plní všechna zákonná pravidla, ale cenu za přepravu mu zaplatí pořád nízkou.“


S rozšířením Unie naši západní kolegové utrpěli určité ztráty díky volnému pohybu služeb a zboží. A bohužel se ukazuje, že už nás na tom Západě tolik nechtějí. Už to není o vyhrožování czexitem, ale o tom, že nás v Unii není potřeba.Vojtěch Hromíř

To, že by na stejném trhu měla být za stejnou práci stejná odměna, si Hromíř nemyslí. „Ani to neplatí. V rámci celoevropského trhu si konkurují subjekty se svými podmínkami. My máme úplně jiné podmínky, než má rumunský nebo polský dopravce, jsou tu také neharmonizované sociální systémy.“

„Je třeba nejprve harmonizovat sociální systémy, a pak se teprve bavme o porovnávání mezd... Narážíme na to, že nám sem německá legislativa vkládá svoje pravidla a určuje něco, co není kompatibilní s naším systémem.“

Znepokojivé je, že statistiky prý ukazují extrémní pokles výkonu kamionové dopravy v České republice. „Nahrazují nás především naši polští a rumunští kolegové.“

„Ještě bych upozornil, že polský dopravce platí ze mzdy 20 % odvodů, český 34 %. I to je na tom brutálně konkurenčním trhu velká nevýhoda,“ shrnul Vojtěch Hromíř.

Spustit audio
  • Aktuální dění
  • Rozhovor
  • mzdy
  • Evropská unie
  • dopravci