Skotský otáčivý trajekt Glenachulish je nejspíš poslední svého druhu

Ostrov Skye kombinuje dramatické scenérie skotských pohoří s nepředvídatelným atlantickým podnebím. V mlze na zvlněném terénu se skrývají ovce s jehňaty, zatímco místní obyvatele najdete v identických bílých domečcích pod kopci a na pobřeží. Skye si vysloužil přezdívku Perla Skotska. Dostanete se na něj přes betonový most nebo můžete zvolit dobrodružnější trasu. Jako redaktor Ladislav Novák, který se svezl na posledním ručně otáčeném trajektu na světě.

Otáčivá plošina je unikátním prvkem téhle lodi. Do paluby je zasazený ocelový kruh s několika kolečky. Na tom je položená dřevěná platforma upevněná uprostřed jediným šroubem, takže se může otáčet dokola,“ popisuje lodivod Calum.

Celé je to dobře promazané, a když auta správně vybalancujete, může celou plošinou ručně otáčet jediný člověk. Je to vlastně jednoduché,“ dodává.

Komfort pro řidiče

Stojíme v řídící kabině a plujeme z městečka Glenelg přes průliv do asi 500 metrů vzdálené Kylerhey. Z obou stran vede k přívozu úzká a pro většinu řidičů náročná silnice. A pak musí ještě po nakloněné rampě najíždět na trajekt směrem k moři.

Díky možnosti otočit celou platformu pak ale nemusí na druhé straně z lodi couvat. Přímo najedou i sjedou, je to pro ně méně stresu,“ vysvětluje mi hlavní výhodu téhle unikátní lodi Donald Shanks z organizace, která plavidlo spravuje.

Loď Glenachulish letos slaví 50 let. Její provozovatelé prý doufají v dalších 50

Trajekt slouží i turistům. Parta z Londýna opřená o červené zábradlí na okraji plavidla vyhlíží delfíny, mořské orly a tuleně, kteří se tu hojně vyskytují, a tak se stali místní atrakcí.

Jediný na světě

Trajekty s otáčivou plošinou jsou skotský vynález a kdysi obsluhovaly řadu přívozů mezi ostrovy na západním pobřeží země. Zelenočervená loď s názvem Glenachulish, je údajně poslední svého druhu.

Jsme si tím čím dál jistější,“ říká Jo Crafwordová, generální manažerka společnosti. „Rozhodně jde o poslední takový trajekt ve Skotsku. A bývalo jich tady hodně, protože nevyžadují složitou infrastrukturu – stačí jednoduchá rampa a už můžou převážet auta i lidi. Tahle loď letos slaví své 50. výročí., vyrobili ji v roce 1969.“

Na nákup i k doktorovi

Trajekt původně vlastnil soukromý provozovatel. Kvůli strachu, že si loď na sebe nevydělá, se ale kolem roku 2004 rozhodl přívoz zavřít. Během několika let se místním podařilo zorganizovat sbírku, založit něco, co bychom v Čechách označili za obecně prospěšnou společnost. Loď vykoupili, opravili a obnovili provoz.

Další peníze pomáhá shánět charitativní organizace. Její šéfka Jennifer Frances vysvětluje, proč je spojení přes úzký pruh moře pro místní důležité:

Města na obou stranách přívozu jsou na konci silnice. Když v zimě zapadá sněhem, jsou obyvatelé uvěznění. Funkční trajekt nám dává možnost se i v nepříznivých podmínkách dostat tam, kam potřebujeme – na nákup nebo k doktorovi.“

Pýcha místních, atrakce pro přespolní

Donald Shanks, Jo Crawfordová a Jennifer Francesová. Otáčivý trajekt je pro všechny tři srdcová záležitost

Loď se 14 zaměstnanci je navíc důležitým zdrojem pracovních míst. A pro místní je roztomilé plavidlo také zdrojem pýchy. Peníze na jeho obnovu prý zasílali lidé z celého světa.

Měli jsme na palubě také několik svateb, někteří lidé sem zase přijedou rozprášit popel svých příbuzných. Přijíždějí s námi a touhle lodí sdílet silné emoční chvíle svých životů,“ uzavírá Jo Crafwordová.

autoři: Ladislav Novák , and
Spustit audio

Související