Skončil filmový festival v Karlových Varech
Začátkem července se obyvatelé České republiky začínají dělit na 2 skupiny. Ta, která zůstala doma, a ta, která odjela na filmový festival do Karlových Varů. Letos pořadatelé prodali 131 tisíc vstupenek. Za 10 dnů projekcí je to hodně slušný výkon. Je to zase o něco víc než vloni a svědčí to o velkém zájmu o nejprestižnější filmovou přehlídku u nás.
Zatímco se před lázeňskými domy povalují mládí filmoví nadšenci s vlastním osvěžením, okolo chodí ruští turisté, kteří mnohdy ani nevědí, že se festival koná, pokud se zrovna nepromítají ruské filmy, a to promítané ve velkém sále hotelu Thermal a nejlépe v premiéře i s celou delegací.
Ovšem film hraje nepochybně hlavní roli. Vítězem festivalu se stal letos gruzínský snímek Kukuřičný ostrov. Velký rozruch také způsobila premiéra českého snímku Díra u Hanušovic.
Největší letošní hvězdou byl Mel Gibson, který ale dle mnohých kritiků mohl festival spíše poškodit svými antisemitskými a šovinistickými výroky, které v minulosti vyřkl. Fanouškům ale nevadil. Oceňují jeho celkový přínos kinematografii.
Zvláštní na celé situaci bylo i to, že zatímco mnohé jiné festivaly Gibsona kvůli jeho postojům ignorují, v Česku se novináři jeho kontroverzním názorům vyhýbali a vůbec o nich nemluvili.
Ačkoliv mnozí milovníci filmu považují karlovarský festival za ten nejlepší, Kamil Fila shrnuje, že se zatím nemůže rovnat klíčové festivalové trojce, Berlín, Benátky a Cannes. Stále se jedná o festival ve „východní Evropě“, i když jeho význam stoupá, zejména během posledních 20 let
Fila má za to, že se festivalu daří zvát umělce, kteří mají dobré renomé. Jde například o herce, kteří hrají ve filmech, které odpovídají profilu uměleckého festivalu, zmiňme například Johna Malkoviche nebo Judi Denchovou. Ti dle něj jsou jednak známí, jednak hrají v dobrých filmech a jejich výkony jsou herecky náročné.
Dlouho očekávanou byla premiéra českého filmu Miroslava Krobota Díra u Hanušovic, který byl součástí soutěžní sekce festivalu. Kamil Fila shrnuje, že se kolektivu dejvického divadla úplně nepodařilo přenést jejich divadelní poetiku na filmové plátno, jako se to např. podařilo Petru Zelenkovi ve filmu Karamazovi.
Současně film dle něj poněkud idealizuje či zkresluje reálie moravské vesnice, včetně neexistujícího dialektu, který pražští herci ve filmu používají.
Kamil Fila na pozadí Krobota filmu rozjímá o tom, v jakém stavu je český film. Dle něj je Díra u Hanušovic důkazem tápání starší generace filmařů, kteří nevědí, jakým způsobem natočit buď divácký hit nebo film, který bude realistický.
Nakonec dodává na příkladu filmu Martina Duška K oblakům vzhlížíme, že mladí tvůrci ví, jak si vybrat správný příběh a jak ho zbytečně nedeformovat svojí představou, co bude humorné, ale nechat promlouvat autentický život. A to je dle něj cesta, kterou by mohl český film více směřovat.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.