Školský ombudsman Ladislav Hrzal: „Žáci nechtějí hodného učitele”

Ladislav Hrzal
Ladislav Hrzal

Školský ombudsman Ladislav Hrzal přijal za tři měsíce ve funkci stovky podnětů od pedagogů, rodičů i žáků. Zakladatel ankety Zlatý Ámos nastoupil do funkce v polovině září. Jeho úkolem je zejména řešit vzájemné vztahy ve školách a zabývat se spory, které mají znaky šikany.

Hrzal vidí svoji funkci jako vrbu, které se lidé spojení se školou svěřují. „Já bych měl, jak to tak vrba obvykle dělá, plnit přání těch stěžovatelů. Tak to ale úplně není, musím se na tu stížnost podívat ze všech stran. Pak říci, co je podle mého názoru a názoru odborníků, které oslovuji, správné a spravedlivé,” říká.

Školský ombudsman není Wikipedie

V rozhovoru pro deník Právo řekl, že na něj lidé často směřují dotazy, které mu nepřísluší. Zmínil například otázku, proč končí zimní prázdniny 2. ledna, nebo jestli mohou mít žáci na střeše anténu. Chápou tedy rodiče, žáci a učitelé jeho roli?

„Zdá se mi, že dost z nich ne. Myslí si, že ombudsman je nějaká Wikipedie nebo Google. Zavolají, napíšou a myslí si, že v tu ránu získají odpověď. Kolikrát jsou to dotazy mírně hloupé, protože mi zaprvé nepatří, zadruhé se stačí podívat na internet,” odpovídá.


Já bych byl rád, kdyby se postupně stalo jasným, že není dobré šikanu tutlat, ukrývat. Je dobré říci, že tu máme dané jevy, a je potřeba je nějak řešit. Na každé škole je výchovný poradce a učitel, který má na starosti prevenci. Ministerstvo školství vydalo nedávno metodiku k prevenci šikany, což je velice dobrý materiál, se kterým by se měl každý seznámit. To nejsou jen fráze, ale konkrétní případy a způsoby, jak je řešit. LADISLAV HRZAL

Od 15. září, kdy do funkce nastoupil, navštívil sedm škol. „Mezitím jsem měl schůzky s Českou středoškolskou unií a dalšími organizacemi,” říká Hrzal, který si původně naplánoval, že bude do terénu vyjíždět dvakrát měsíčně.

Ombudsmanem je na poloviční úvazek, učí ještě na jazykové škole češtinu. Neměl by být školský ombudsman prací na plný úvazek? „To nevím. Myslím, že to k tomu spěje. Ale já mám k ruce téměř celé ministerstvo, můžu se na kohokoliv obrátit.”

Šikana nesmí být ukrytá

Nejvíce se na něj obrací učitelé a rodiče, nejčastěji si stěžují na vztahy ve školách. „Buď na vztahy učitelů s vedením školy, nebo vztahy mezi rodiči a žáky. Mám tam i případy, které se týkají šikany jak žáků, tak pedagogů žáky. Jde přibližně o čtvrtinu všech hlášených stížností.” Debatu o šikaně rozvířil před časem případ trápené učitelky, která na jaře tohoto roku zemřela.

Podle České školní inspekce řešila mezi rokem 2012 a 2015 případ šikany téměř polovina základních a 60 procent středních škol. „O všech těch případech se já nedozvím, protože nejlepší je, když se to vyřeší přímo ve škole. Ke mně by se měly dostat ty případy, které už přímo v dané škole vyřešit nejdou,” říká k tomu Hrzal.

Lidé podle Hrzala neví, co šikana vůbec znamená. „Studenti si myslí, že jde o situaci, kdy „někdo někomu ubližuje”. Ale to není jen to, může jít o jednu lumpárnu, a to ještě není šikana. Pak není pouze fyzická, ale i slovní nebo kybernetická. Má to spoustu různých projevů a rozhodně jde o palčivý problém.”

Titul Zlatý Amos pro nejoblíbenějšího učitele získal Jan Flídr ze základní školy ve Dvoře Králové

Žáci nechtějí „hodného” učitele

Přihlášky nejlepších učitelů, které si v rámci ankety Zlatý Ámos volí sami studenti, nominují výjimečně „hodného” učitele. „Stane se to, ale jsou to opravdu výjimky,” říká Hrzal.

„Kantor by se měl seznámit s názorem žáků na svoji výuku, stejně tak ředitel školy. Já jsem za ta léta, co dělám anketu Zlatý Ámos, zjistil, že studentská porota je velmi přísná. Dá se z toho ale usoudit, že žáci nechtějí někoho, kdo je takzvaně hodný, dává málo domácích úkolů a nezkouší. Chtějí osobnost, někoho, kdo umí naučit a je spravedlivý,” myslí si školský ombudsman.

Poslechněte si celý rozhovor o školství.