Skandálem zmítaný Volkswagen na řadu otázek stále dluží odpovědi

23. září 2015

Skandál kolem německého koncernu Volkswagen nabývá stále širších rozměrů. Netýká se jen Spojených států, kde aféra minulý pátek večer původně vypukla, ale celosvětového trhu.

Automobilka už kvůli aféře s falšováním emisí zhoršila výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur, aby měla na zaplacení očekávané vysoké pokuty.

Koncern přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo po světě vybaveno 11 milionů aut.

Německá automobilka Volkswagen zažívá krizi důvěry a stále dluží odpovědi na mnoho otázek, píše v titulku svého komentáře německý list Frankfurter Allgemeine Zeitung. Co tedy víme?

To, že firma do řady modelů dieselových vozů značek Volkswagen a Audi z posledních asi sedmi let instalovala speciální software. Ten umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku.

Čtěte také

Emise jsou pak během normální jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity. V důsledku skandálu se akcie Volkswagenu okamžitě dramaticky propadly, klesaly také cenné papíry dalších německých automobilek.

Ještě před dvěma týdny to přitom vypadalo, že rozbouřené vody v německém automobilovém koncernu se konečně uklidnily, podotýká Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Aféra podle deníku osobně ohrožuje šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna

Padl totiž návrh na to, aby byla současnému šéfovi Martinu Winterkornovi prodloužena smlouva – a to až do roku 2018. Tím pádem mělo být definitivně ukončeno zemětřesení, které za sebou zanechal někdejší předseda dozorčí rady firmy Ferdinand Piëch.

„Jak rychle se ale může situace otočit! Od uplynulého víkendu má Winterkorn co do činění s obrovským skandálem. A tento pátek má zasednout dozorčí rada, aby posvětila prodloužení jeho kontraktu,“ připomíná německý list.

Podle vlastního prohlášení dostal koncern se sídlem v německém Wolfsburgu informace o závažných obviněních ze strany amerických úřadů minulý pátek v 18 hodin večer.

Už o víkendu firma připustila, že se její technici skutečně dopustili manipulací s emisemi u dieselových vozů.

Čtěte také

„To je pozoruhodné. Většinou totiž v podobných případech firma vydá prohlášení, že celou věc musí nejprve prozkoumat a že si neumí představit, že by došlo k nepravostem, které jí jsou předhazovány. Ale vedení Volkswagenu nejen, že si zjevně takové nepravosti umí velmi dobře představit, ono si je dokonce jisté, že k nepravostem došlo,“ podotýká Frankfurter Allgemeine.

Podle deníku není instalace speciálního softwaru, který umožňoval manipulace emisí oxidu dusíku, žádným čarodějnictvím. Parametry, které požadují americké úřady, jsou totiž všeobecně známy.

Koncern Volkswagen přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo po světě vybaveno 11 milionů aut

Proto zůstává záhadou, proč Volkswagen vůbec podstoupil to obrovské riziko, že bude při falšování odhalen.

Další záhadou je potom otázka, proč nereagoval už dávno. O nesrovnalostech mezi výsledky testování a emisemi při běžném provozu totiž příslušné americké úřady a Volkswagen vedou diskusi už od května minulého roku.

Za tu dobu byly dokonce z trhu staženy některé vozy, aniž ale došlo k systémovému řešení.

Teprve ve chvíli, kdy Američané pohrozili, že pro rok 2016 neudělí německé automobilce licenci, přiznali 3. září tohoto roku inženýři Volkswagenu, že problém nevyřešili, ale že nainstalovali zmanipulovaný software.

Čtěte také

„Buďto tedy vedení koncernu o manipulacích vědělo a krylo je, nebo mu zůstalo utajeno, že v jejich firmě působí skupina vysoce postavených vývojářů, která v tajnosti přijímá ilegální rozhodnutí,“ zamýšlí se německý deník.

„Obě možnosti jsou stejně špatné. Volkswagen, a díky němu i celý německý automobilový průmysl, který tolik propaguje ‚čistý diesel‘, se ocitli v krizi důvěry. Winterkorn má nanejvýš do pátku čas, aby přišel s dobrým vysvětlením,“ soudí Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nový Volkswagen Tiguan 4

Jiný německý list Tageszeitung se podivuje nad mírou drzosti, kterou Volkswagen má:

„Už roky nelegálními prostředky manipuloval emise výfukových plynů u svých aut a obelhával přitom úřady. To není pouze trestné, to je také neuvěřitelně hloupé,“ píše deník.

Proč? Protože kromě trestního oznámení a žalob kvůli způsobené škodě hrozí koncernu především ztráta dobrého jména. Jeho znovuzískání může trvat dlouhá léta, varuje německý list.

To si myslí také francouzský deník Le Figaro: „Vzhledem k tomu, že pochybnosti působí jako jed, bude Volkswagen potřebovat celé roky k tomu, aby obnovil svou dobrou pověst. Ale tato aféra má díky svému globálnímu dopadu možná také jistou pozitivní stránku.“

Čtěte také

„Nadnárodní společnosti s takřka neomezenými finančními prostředky mohou být jen stěží považovány za vzor počestnosti. Asi ještě uplyne hodně času, než se podaří je přinutit k bezúhonnosti. Ale zpřísnění pravidel a diktát transparentnosti už odstranily mnohé neřesti. Současné potíže Volkswagenu teď jen ukazují, že pohrávat si s etikou a čestností se nemusí vyplatit. A to ani v případě, že se jedná o nadnárodní koncern.“ Tolik Le Figaro.

„Takový skandál tu ještě nebyl,“ konstatuje polská Gazeta Wyborcza. Aféra podle deníku osobně ohrožuje šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna.

Volkswagen Transporter T6

Ten buďto souhlasil s prodejem zmanipulovaných vozů, což by vrhalo temný stín na jeho vlastní úmysly. Anebo o ničem nevěděl – a to by zase zpochybňovalo jeho schopnost vést automobilový koncern.

Podle švýcarského listu Neue Zürcher Zeitung představuje současný skandál pro značku Volkswagen i Audi katastrofu. Aféra však poškozuje celý německý – a pravděpodobně také mezinárodní – automobilový průmysl.

„Je už dlouho veřejným tajemstvím, že výrobci aut dosahují udávaných hodnot o spotřebě benzinu a emisí výfukových plynů jen v laboratorních podmínkách. Kritici proto už roky hovoří o systematickém klamání zákazníků,“ píše deník.

Testování v laboratorních podmínkách bylo dosud sice legální, ale ve světle současného skandálu už v budoucnu tato praxe nejspíš nebude udržitelná.

Čtěte také

„Je potřeba, aby automobilky přišly se skutečnými čísly. Zároveň se ale také musí diskutovat o realistických hraničních hodnotách, které mohou požadovat kontrolní úřady,“ dodává Neue Zürcher Zeitung.

Britský Guardian si myslí, že politika by měla chránit životní prostředí, a ne podporovat byznys:

„Byli to američtí, a ne evropští kontroloři, kteří odhalili manipulace Volkswagenu. Lze si proto představit, že evropské úřady vlastně ani nechtějí moc přísně zkoumat emise u důležitých národních koncernů.“

„Když je ale tak jednoduché manipulovat měření emisí, které zatěžují životní prostředí, potom je možné zkreslovat také politické a komerční cíle. Pokud jsou nezodpovědné metody známé z finančních trhů přenášeny na zkoumání ochrany životního prostředí a spotřebního zboží, potom by si měl svět začít dělat velké starosti,“ píše Guardian.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Šárka Daňková
Spustit audio