Šéfredaktor: Směr i Okamurova SPD sponzorovaly nenávistné příspěvky na sítích, útočily i na média

9. říjen 2025

Na sociálních sítích se objevují stovky sponzorovaných politických útoků, upozorňuje Investigativní centrum Jána Kuciaka. Tyto příspěvky emotivně komentují společenské problémy a politiku, ve skutečnosti ale útočí na novináře a občanský sektor a podrývají důvěru společnosti v kritické hlasy. Podle centra si tuto službu platilo i hnutí SPD. „Díky placené reklamě se nenávistný obsah dostává k větší skupině lidí,“ vysvětluje pro Český rozhlas Plus šéfredaktor centra Lukáš Dyko.

Jak jste odhalili vzorec placených politických útoků?

Na tento problém jsme narazili už před více než rokem. V menším měřítku jsme to zkoumali na Slovensku. Zjistili jsme, že přes schvalovací proces platforem, pokud jde o politickou reklamu, dokážou nejen politici protlačit do sponzorovaného obsahu i útoky nebo nenávistné komentáře proti médiím a nevládním organizacím.

Čtěte také

Proto jsme se to rozhodli prozkoumat v širším měřítku, a to na celé platformě Meta pro střední Evropu, pro země Visegrádské čtyřky, a to spolu s kolegy z České republiky, Maďarska a Polska.

Stáhli jsme několik tisíc reklam na základě klíčových slov z knihovny Meta. Především na facebooku jsme našli 770 sponzorovaných příspěvků, které obsahovaly útoky, nenávistné komentáře a případně i výhrůžky násilí vůči novinářům nebo nevládním organizacím.

A nejvíc takových útoků jste odhalili na Slovensku?

Ano, říká se mi to velmi těžce, ale nejvíc případů bylo na Slovensku. Šlo o zhruba 500 takových útoků. Převážná většina z nich směřovala na nezávislá a kritická média.

Velkou část z nich si zaplatila jedna ze stran současné vládní koalice, strana Směr. Případně i ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok ze strany Hlas nebo premiér Robert Fico (Směr).

Je tedy zřejmé, že je to používané jako nástroj na útoky na novináře. Cílem je pravděpodobně podrývat důvěryhodnost novinářů. To, že si na sociálních sítích zaplatí politici tuto reklamu, znamená, že se tento nenávistný obsah dostane k velkému počtu lidí, ke kterým by se jinak tyto příspěvky nedostaly.

Čtěte také

Konfrontovali jste politiky vládní strany Směr s tímto zjištěním?

Zatím ne. Dělali jsme to v minulosti. Momentálně je situace taková, že na Slovensku mnohá ministerstva nebo politici na otázky novinářů z kritických médií neodpovídají. Ale samozřejmě je budeme konfrontovat s ohledem na to, zda v takových útocích budou pokračovat. 

Atmosféra na Slovensku je taková, že podle statistik, které máme v rámci naší platformy Bezpečná žurnalistika, která monitoruje útoky na novináře, není týden, kdy by nepřišel útok. Útočí na novináře při každém kritickém článku nebo kritické otázce.

Situace v Česku

Zjistili jste, které politické strany používají placené reklamy na šíření nenávisti vůči médiím v Česku?

V Česku to bylo především SPD, primárně Tomio Okamura. Potom to byly i jiné subjekty, ale nešlo o politické strany. Byla to například stránka Svedomi-naroda.cz a podobná média, případně podobné zdroje informací.

Každopádně 19 těchto obsahů, které jsme zkoumali uplynulý rok, sponzoroval pan Okamura z SPD.

Čtěte také

Předáme tyto informace našim kolegům a věřím, že se pokusí s těmito zjištěními obrátit na představitele hnutí SPD, které v těchto dnech vyjednává o příští koaliční vládě v Česku... Jak efektivní jsou takové útoky na novináře a na média, které jste zaznamenali?

Problémem je, že jde o dlouhodobé působení na voliče a na veřejnost. To způsobuje, že dochází ke snižování důvěryhodnosti těch médií, která fungují eticky, hledají pravdu a ve veřejném zájmu kontrolují veřejnou moc. Nedá se tedy mluvit o efektivitě.

Můžeme ale říct, že kdyby ty zmíněné příspěvky nebyly sponzorované, měly by mnohem menší dosah. Ve chvíli, kdy si na ně politické strany nebo samotní politici zaplatili reklamu, tak se dosah zvýšil o desítky tisíc zhlédnutí.

Čtěte také

Problém podle mého názoru není jen na straně útočících politiků, ale především na straně těch samotných platforem. Ty totiž umožnily to, že se nenávistné příspěvky nekontrolovatelně šířily na sociálních sítích. Pokud jde o přímý útok na někoho a jeho dehumanizaci, přesahuje to hranici svobody slova.

Změní se něco poté, co společnosti Meta a Google oznámily, že kvůli unijní legislativě přestanou zobrazovat politickou reklamu? 

Změní se to tak, že nebude možné sponzorovat žádné politické posty. Ale nezmění se to, že algoritmy sítí jsou nastavené na polarizující a negativní příspěvky. To, že se tyto posty mnoha uživatelům zobrazují, se nezmění.

autoři: Lukáš Matoška , mkv
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.