Sdílená ekonomika je v pořádku. Uber ale nedodržuje zákony, říká náměstek Hollan

4. říjen 2017

Taxikáři v Praze hrozí pokračováním protestů proti řidičům Uberu, dokud nezasáhne pražský magistrát. Uber se ale od začátku hájí tím, že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky, nikoliv taxislužbu. Zatím k vyřešení problému chybí potřebná legislativa. Ministerstvo dopravy i pražský magistrát například Uber považuje za klasickou taxislužbu.

Kvůli sporu taxikářů s Uberem se zve čtvrtek sejde na Úřadu vlády expertní skupina, která má navrhnout, jak situaci řešit.

Dnes navíc začíná platit novela silničního zákona, která podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) přináší nové možnosti.

„Budeme mít více pravomocí postihovat taxikáře, kteří jednají protiprávně a nelegálně. Platí to pro taxikáře s licencí, stejně tak pro řidiče Uberu, protože na ně nahlížíme jako na standardní taxislužbu,” říká.

Digitální platformy jsou v pořádku

Zastupitel a náměstek pražské primátorky pro dopravu a zároveň lídr ČSSD v Praze pro sněmovní volby Petr Dolínek opakuje, že novela umožní pražskému magistrátu uvalovat přísnější postihy. „Budeme na to takto reagovat. Restrikce a kontroly jsou až druhá část, zítra musíme jednat o nastavení celého systému, tedy přizpůsobit taxislužbu 21. století,” říká.

Podle Matěje Hollana z hnutí Žít Brno, náměstka primátora Brna pro dopravu, který v říjnových volbách nekandiduje, město nepotřebuje regulovat digitální platformy. „Digitální platformy jsou v pořádku, v pořádku není, když globální firmy jako Uber ignorují legislativu napříč celým světem. Tam je potřeba ukázat, že platí zákony i pro ně,” myslí si.

Dodržovat zákony

V Brně je Uber zakázaný soudem, podle kterého se společnost jednoduše nemůže chovat nezákonně.

„Tento stav trvá. Až Uber, stejně jako v Berlíně a desítkách dalších měst, začne dodržovat platnou legislativu, může jezdit v Brně, Praze a kdekoliv naprosto bez omezení,” vysvětluje Hollan, který poukazuje na platformu Liftago, která je uživatelsky totožná, ale dodržuje zákony.

Proč Praha nepostupovala v kauze Uber podobně? „V tuto chvíli jsme na začátku. Když se před třemi lety začal tento problém řešit, nevedli jsme město. Tehdejší vedení města na to zavčas nezareagovalo,” odpovídá Dolínek.

„Zákon umožňuje to, že je tu taxislužba, která má licenci a splňuje požadavky, a může fungovat v rámci nějaké aplikace. Na druhou stranu je oprávněná také žádost taxikářů o to, aby se někdo podíval na to, jestli jsou v době, kdy existují GPS navigace a další vymoženosti, všechny ty požadavky stále potřeba,” myslí si pražský zastupitel.

„Problém s Uberem je v tom, že se odmítá podřídit. Ta společnost nedaní v České republice, dělají si, co chtějí. Není to navíc žádná sdílená ekonomika, prostě si zavoláte auto s řidičem, to je přece taxislužba,” tvrdí Dolínek.

Aplikace místo taxametru

Stát podle Hollana v otázce legislativy taxislužeb zaspal. „Zaspal v tom, aby měl více legislativních možností, jak vymáhat spravedlnost. Zaspal také v modernizaci, ten zákon je prostě pořád zastaralý. On se může modernizovat, ale není to nic o Uberu, je to jakékoliv jiné platformě,” tvrdí.

Dolínek chce navrhnout nahrazení taxametru chytrou aplikací. „Na co mít taxametr, když jsme teď už schopni mít inteligentnější systém? Aplikace by měla být otevřená, aby se kdykoliv dala zkontrolovat jízda, aby se zákazník i zpětně mohl podívat, zda jel nejekonomičtější cestou a podobně,” vysvětluje pražský lídr ČSSD.

autor: rkr
Spustit audio