Saúdská Arábie si snaží vylepšit pověst. Pomoci jí mají influenceři

23. listopad 2019

Saúdská Arábie nedávno pozvala skupinu takzvaných influencerů na desetidenní sponzorovanou cestu po pouštním království.

Podle textu v rakouském deníku Die Presse mají internetové celebrity vylepšit pověst absolutistické monarchie a přilákat do ní turisty.

Pouštní písek, zapadající slunce a majestátní skalní útvary jsou častým motivem fotografií sdílených cestovatelskými a lifestylovými bloggery na sociální síti Instagram. Saúdskou Arábii vykreslují jako vystřiženou z pohádek Tisíce a jedné noci.

Čtěte také

O zemi se přitom v médiích dosud psalo především negativně. A to například ve spojitosti s vraždou novináře Džamála Chášukdžího, který byl zabit v říjnu 2018 na saúdském konzulátu v Istanbulu, ale také v souvislosti s pronásledováním homosexuálů, popravami nebo diskriminací žen. Obrázky nejkrásnějších míst království teď mají špatnou image království napravit.

Propagace má za cíl představit také kosmopolitní stránky Saúdské Arábie – vždyť přece už i místní ženy smí vlastnit řidičský průkaz a jezdit autem. To je něco, co před několika lety bylo nemyslitelné.

Řízená modernizace

Starost Rijádu o vlastní obraz v zahraničí souvisí s otevíráním země pro zahraniční turisty. Od září mají možnost získat vstupní dokumenty občané 49 států.

Čtěte také

Saúdská Arábie chce do budoucna snížit svou závislost na ropě. Korunní princ Muhammad bin Salmán se proto drží ambiciózních plánů shrnutých ve strategii s názvem Vize 2030, podle níž má země projít modernizací. Všechny změny přitom ovšem musí vycházet z rozhodnutí královského paláce.

Novinkou je například státní podpora a propagace veřejných zábavních vystoupení, jako jsou koncerty západních popových hvězd. Do oblasti zábavního průmyslu chce království v příštích deseti letech investovat 64 miliard dolarů.

Někteří uživatelé sociálních sítích se ale líbivými fotografiemi nenechávají ukolébat. „Zajímali jste se někdy o to, kolik lidí bylo letos v Saúdské Arábii popraveno?,“ zeptal se influencera Micka Salase na Instagramu jeden z uživatelů.

Kritický komentář se objevil také pod fotkou, kterou v Saúdské Arábii pořídila bloggerka Alyssa Bossiová. „Jasně, zkrátka zapomeneme na diskriminaci žen, absenci některých základních lidských práv a korupci. Přeci na tom nezáleží, když mají v Saudské Arábii pěkné turistické atrakce, je to tak?,“ poznamenal kdosi štiplavě.  

Falešná reklama

Bloggerka Dianelle Riversová-Mitchellová v rozhovoru s americkým deníkem New York Times uvedla, že každý influencer by se před přijetím zakázky měl dobře informovat o místě, které hodlá na náklady klienta navštívit a následně propagovat.

Čtěte také

„Osobně jsem už několikrát sedla za jednací stůl s několika cestovními centrálami. Všechny mi slibovaly tu nejlepší péči, jen abych podpořila jimi vybraný turistický cíl,“ říká Riversová-Mitchellová. Jak ale dodává, nabídky několikrát odmítla právě kvůli tomu, jak se v dané zemi zachází s vlastními občany. A také upozorňuje, že „nelze očekávat, že obyčejný turista získá stejné zážitky jako influencer“.

Když další bloggerka Brooke Sawardová v dubnu na sociálních sítích popisovala svou cestu do Pákistánu, řada uživatelů ji kritizovala za to, že zamlčela otázku bezpečnosti a porušování ženských práv v této asijské zemi.

Novinářka Miranda Greenová jí tehdy ironicky napsala, že je ráda, že Sawardová mohla v rámci organizované skupiny prozkoumat Pákistán novým způsobem. Nicméně pocity svobody a bezpečí, které propagační video na YouTube navozovalo, jsou podle Greenové pro mnohé cestovatele a dokonce i obyvatele Pákistánu jen těžko dostupné.

Kritika nového přístupu Saúdské Arábie se přitom objevuje nejen na sociálních sítích, ale také v samotném království. Tamní vláda nedávno tvrdě zakročila proti šejkovi Umaru Mukbilovi, který kritizoval nově uvolněnou politiku jako hrozbu pro místní tradiční kulturu. To influenceři se spokojí s tím, že kritické komentáře jednoduše vymažou, uzavírá rakouský deník Die Presse.

autor: Jakub Rerich
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.