Samořiditelná vozidla umí v krizových situacích reagovat mnohem lépe než řidiči. Nehody, které způsobí, jsou jen víc medializované, míní publicista Rybecký

16. listopad 2022
Souvislosti Plus

Umělá inteligence s námi dnes mluví, když si třeba objednáváme zboží nebo služby, pomáhá na recepcích, dokonce už i v ordinacích a jinde. Atraktivním oborem, který vyvolává velký zájem i debaty, jsou autonomní vozidla. Jejich budoucnost není zas až tak vzdálená nebo příliš virtuální. V médiích se ale často objevují případy nehod způsobených právě takovými automobily. Jsou tak obavy z autonomních vozidel oprávněné?

Důležitým aspektem, který se s autonomními vozidly pojí, je etika. Podle Tomáše Svobody z Katedry kybernetiky ČVUT jde o otázku společenského konsensu, „kdy společnost řekne, budou se stávat nehody, to je nevyhnutelné bohužel i s fatálními následky.“

Čtěte také

„Ta společenská poptávka si musí určit hranice, kdy je pro ně tohle už přijatelné, kdy si dokáže srozumitelně říci ‚ano, ty nehody budou, ale jejich množství bude menší než při ručním řízení‘. A myslím, že ten rozdíl bude muset být veliký, protože lidé jsou spíše tolerantní k lidským chybám než k chybám strojů,“ nastiňuje Svoboda.

Podle něj dokonce autonomní vozidlo dokáže v určitých krizových situacích reagovat rychleji a vhodněji než řidič, který může v panice zazmatkovat. „V panickém manévru je stroj mnohem efektivnější než člověk,“ myslí si.

Motoristický novinář Vladimír Rybecký k tomu ještě dodává, jak silný vliv mají na tuto problematiku média, která podle něj široce informují o případech, kdy dojde ke střetu člověka s autonomním vozidlem, méně pak když za volantem sedí člověk.

Čtěte také

„Opilých pod auto vběhne na celém světě, odhaduji, desítky stovky každou chvíli. Ale ve chvíli, kdy opilá cyklistka vjela pod autonomně řízené auto, tak se o to zajímal několik týdnů celý svět. Jakákoliv taková nehoda způsobí velký poprask a velmi nepříznivý pohled na tu technickou stránku.“

Potvrzuje zároveň názor, že nehodě v kritických situacích umí mnohem lépe předcházet strojem řízený automobil. „Ta technika je dnes na mnohem lepší úrovni než jakýkoliv řidič.“

Francouzský vývojář Patrick Pérez popisuje, jak dokáže autonomní auto předvídat, že nastala porucha. „Je třeba pracovat hlavně na detailech, aby systém dokázal kontrolovat sám sebe a aby se zvýšilo procento správných rozhodnutí. Tam zůstává pořád řada nejistot.“

Hosté:
Patrick Pérez, Valeo.ai
Vladimír Rybecký, publicista, server Autoweek
David Hurych, Valeo.ai
Tomáš Svoboda, vedoucí Katedry kybernetiky z Fakulty elektrotechnické ČVUT

„Řidič musí vozidlo správně informovat, vědět, kdy má případně převzít řízení. Když není jistota, autonomní řízení by se mělo vypnout, aby auto zůstalo bezpečné. To je jedna z nejdůležitějších otázek pro umělou inteligenci. I my právě studujeme, jak by to auto mělo udělat,“ nastiňuje Pérez.

Jak pozná autonomní vůz, že hrozí střet s člověkem? Co se děje v případě nehody? Jak se vývojáři snaží předvídat kolize? Poslechněte si celé Souvislosti Plus v audiozáznamu. Moderuje Martina Mašková.

autoři: Martina Mašková , knem
Spustit audio

Související