Salát vypěstovaný ve vesmíru je velmi zdravý

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Velmi zdravý salát bude vítaným doplňkem dalekých kosmických letů.

Vědci zkoumali římský salát vypěstovaný na oběžné dráze na Mezinárodní kosmické stanici. Podle vědců je zcela bezpečný a obsahuje vysoké množství látek potřebných pro lidské tělo.

Hlavním úspěchem testu je fakt, že na oběžné dráze v podmínkách mikrogravitace je technicky možné vypěstovat poživatelný římský salát. Ten zároveň obsahuje podobné nebo i vyšší množství živin než salát ze Země. V nově publikované studii to oznámili vědci z Kennedyho kosmického střediska.

Už dříve se na ISS podařilo vypěstovat hlávkový salát, astronauti na ISS si teď budou moci rozšířit jídelníček o další druh salátu - červený římský. „Až budeme cestovat mnohem dál než na nízkou oběžnou dráhu Země, například k Marsu, bude potřeba, aby výprava byla co nejvíc soběstačná,“ říká Dušan Majer ze serveru Kosmonautix.cz. „Bude potřeba, aby si lidé mohli nějaké potraviny vypěstovat přímo na palubě. A i když zůstaneme jen na ISS, bude zpestření jídelníčku skládajícího se  výhradně ze sušených potravin velmi vítané. Astronauti tam pobývají půl roku a jakékoliv obohacení jídelníčku je velmi žádoucí.

„Vesmírný“ salát vyrostl na ISS už mezi lety 2014 a 2016 ze semen dovezených ze Země, ale výsledky úspěšného experimentu vědci publikovali až teď na stránkách Frontiers in plant science. Astronauti využili k pěstování speciální zařízení, ve kterém dodávaly světlo LED zářivky. Salát v tomto zařízení přezdívaném „Veggie“ potřeboval k růstu 33 až 56 dní.

Salát vyrostl na ISS v zařízení přezdívaném „Vegie“.

Stejně dobrý, ba lepší než „bio“

„Potravina vypěstovaná na oběžné dráze se prakticky v ničem neliší od kontrolního vzorku, který byl pěstován na Zemi,“ konstatuje Dušan Majer. „Velice pozitivní je, že některé vzorky odebraného materiálu byly dokonce bohatší na nejrůznější minerální látky.“ Šlo třeba o vyšší hodnoty draslíku, sodíku, fosforu, síry nebo zinku. Vesmírný salát je také bohatý na různé molekuly s prokazatelně protizánětlivými nebo protivirovými účinky.

Salát, který se neoplachuje...

Na listech římského salátu vědci sice našli kolonie bakterií, ale nebyly to škodlivé kmeny jako salmonela nebo E. coli. Ty na zelenině z pozemských farem běžně bývají. Vesmírný salát se tak teoreticky dá jíst rovnou bez nutnosti opláchnutí.

Na oběžné dráze se samozřejmě musí šetřit každým mililitrem vody, takže to je velmi výhodné. A vzhledem k tomu, že se při pěstování na oběžné dráze nepoužívají žádné pesticidy ani jiné chemické prostředky, tak je zde pěstovaná plodina prakticky v biokvalitě.

Běžné opláchnutí vodou není problémem pro nás na Zemi, ve vesmíru ale představuje vlastně dost náročný úkol. Voda se zde v mikrogravitaci rozptýlí všude do prostoru a je nebezpečná i pro zařízení stanice.

Vědci chtějí v pokusech pěstování vesmírné zeleniny pokračovat. Do budoucna půjde o experimenty s vesmírnými rajčaty nebo paprikami.