Rzeczpospolita: Polský prezident Duda vyhrál první kolo voleb. Za cenu propagandy ve státní televizi

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Polský prezident Andrzej Duda

Strach a propaganda ve státní televizi TVP. Zuzanna Dabrowska v deníku Rzeczpospolita píše o zapojení stanice do informačních křížových výprav před volbou polského prezidenta. „Televize vedla důslednou volební kampaň v masivním měřítku,“ upozorňuje komentátorka.

Od 3. do 16. června odvysílala TVP 227 materiálů o prezidentských kandidátech. Andrzeje Dudy se týkalo 97 příspěvků a jen tři z nich nebyly čistě kladné. Kritický či jinak negativní pohled na současného prezidenta chyběl.

Jeho největší soupeř Rafał Trzaskowski se naopak dočkal analýzy svých přešlapů, prázdných slibů a neupřímných výpovědí. Z 67 témat bylo 9 neutrálních, zbytek zůstal negativní. Pozitivní téma v souvislosti se současným starostou Varšavy diváci TVP na obrazovkách neviděli. O zbývajících kandidátech televize odvysílala vesměs neutrální příspěvky. 

Manipulace a náznaky během kampaně ze zpravodajských pořadů TVP přímo prosakovaly, píše Dabrowska. Není jasné, jestli splnily svůj úkol a přesvědčily nerozhodnuté, že současný prezident je nejlepší možný kandidát. Jeden účinek je ale podle komentátorky jistý. Mezi pevnými voliči strany Právo a spravedlnost, kteří TVP důvěřují, vzbudila situace strach a přesvědčení, že pokud vyhraje Rafał Trzaskowski, jejich svět by se zhroutil. 

Na manipulace upozorňoval i ombudsman

Vysílání několikrát připomínkoval ombudsman Adam Bodnar, který dokonce poslal dopis řediteli TVP. Veřejný ochránce práv se mimo jiné zajímal také o zprávu, která pokrývala schůzi prezidenta Andrzeje Dudy v Krakově. Její vyznění bylo údajně upraveno tak, aby neukazovalo jeho odpůrce.

Těch bylo na krakovském trhu pravděpodobně víc než jeho příznivců. Z porušování zásad veřejné služby a účasti ve volební kampani stávajícího prezidenta obviňuje stanici také organizace Reportéři bez hranic. Kritika se v minulosti objevila i na stranách britského deníku Guardian. 

Stávající prezident Andrzej Duda první kolo voleb vyhrál. Nadpoloviční většinu ale nezískal, takže se za dva týdny znovu utká s kandidátem opozice Rafalem Trzaskowským, ten skončil na druhém místě, doplňuje Rzeczpospolita.

Oslabení Macrona?

Komunální volby ve Francii přinesly „zelenou vlnu“, která oslabila prezidenta Emmanuela Macrona. Deník Le Monde nabízí reakce v evropském tisku.

Média na starém kontinentu v souzvuku zdůrazňují, že vítězství strany Evropa Ekologie - Zelení v několika velkých městech je hozenou rukavicí francouzskému prezidentovi. Takzvaná zelená vlna se po tažení environmentalistů přehnala přes Štrasburk, Bordeaux, Lyon nebo třeba Marseille.

Britský The Guardian píše o „velkém vítězství ekologických kandidátů”, které představuje hlavní překážku pro stranu Republika v pohybu. Macronovci se čtyři roky po svém založení nedokázali lokálně usadit. Za úspěch ekologů je považována také obhajoba starostky Anny Hidalgoové v Paříži. Socialistka podporována Zelenými učinila z boje proti změně klimatu a znečištění klíčové prvky svého programu.

„Stejně jako domino, největší města ve Francii poprvé spadla do tábora Zelených,“ upozorňuje belgický list Le Soir. Výsledek druhého kola komunálních voleb označil za tsunami, která způsobuje úšklebek na tváři francouzského prezidenta.

Švýcarský Le Temps dospěl k závěru, že Francouzi teď považují environmentalisty za manažery, kteří jsou schopni řídit důležitá města. Volby označuje jako politické ponaučení a připomíná, že „zelená vlna” přichází v předvečer nepříjemné diskuse francouzského prezidenta o životním prostředí s obyvateli, kteří byli vylosováni v rámci občanské úmluvy o klimatu. Španělský El Paispak zdůrazňuje nízkou volební účast a pokrok ekologů spojený s dalšími levicovými stranami.

Celý přehled tisku najdete v audiozáznamu.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související