Ruská média ovlivnila referendum o nezávislosti v Katalánsku

Separatisté v Katalánsku tvrdí, že rozhodnutí španělského ústavního soudu je zpolitizované

Dvě ruská média úzce svázaná s Kremlem, RT a Sputnik, používala velké množství venezuelských účtů na sociálních sítích, zejména takových, které patří zastáncům tamějšího socialismu – chavismu, aby v době katalánského referenda o nezávislosti šířila negativní dojem o Španělsku. Uvádí to španělský deník El País, který cituje analýzu americké Univerzity George Washingtona. Její zpráva varuje před „vážnou krizí politické a ekonomické pověsti Španělska a Evropské unie“. Hlavní závěr zní, že tradiční politici a instituce ztratili schopnost ovlivňovat veřejné mínění.

Místo nich to dělají nejrůznější hráči, které je mnohem obtížnější sledovat, protože se neomezují na politické a mediální prostředí jedné určité země. V případě Katalánska posloužili prokremelským serverům stoupenci socialismu, který ve Venezuele zavedl zesnulý prezident Hugo Chávez.

Autor americké studie Javier Lesaca analyzoval přes pět milionů zpráv na Twitteru, Facebooku a dalších sociálních sítích z doby mezi 29. zářím a 5. říjnem, tedy před katalánským referendem a po něm. Nejvíce ho podle vlastních slov překvapilo, že objevil „armádu účtů, které jsou pečlivě koordinovány a všechny šíří obsah zpráv ruských serverů RT a Sputnik“. Podle něj se dá předpokládat, že podobně tomu bylo i v případě amerických prezidentských voleb nebo brexitu. Také španělská vláda potvrdila, že v době katalánské krize přicházely z „ruského, ale i z dalších území“ rozvratné zprávy. Vládní zdroje později upřesnily, že šlo o Venezuelu.

Kdo co provedl Katalánsku

Server RT zveřejňoval o Katalánsku řadu textů, které se pak na sociálních sítích sdílely a vyvolávaly debaty a reakce. Nejpoužívanější byl hashtag „Venezuela zdraví Katalánsko“, kde se hovořilo i o Severoatlantické alianci, Evropské unii a zakladateli serveru WikiLeaks Julianu Assangeovi. Druhým nejčastěji rozšiřovaným článkem byl elaborát Sputniku s názvem „Podle Madura se Rajoy musí odpovídat světu za to, co provedl Katalánsku“. Polovina zpráv serveru RT z doby těsně před referendem a po něm se týkala policejního násilí a měla titulky jako: „Otřesné záběry: brutální represe policie proti voličům katalánského referenda“ nebo „Katalánsko si volí osud uprostřed obušků a gumových projektilů“.

Hypotéza o robotech

Od skutečných uživatelů pocházela jen tři procenta. Účty chavistů někdy zveřejnily stejnou zprávu v tutéž chvíli, což podle Lesacy posiluje hypotézu o používání robotů. Analytik zdůraznil, že je naprosto nezbytné, aby „demokratické systémy tyto důkazy prošetřily a zavedly systematické metody sledování a reakce na podobné narušování zahraničními agenty“, uzavírá El País.

Americká analýza ukázala, že oběma médiím financovaným Kremlem se podařilo dosáhnout většího sdílení svých článků než španělské agentuře EFE, britskému Guardianu nebo americké CNN. Závěr analýzy je jednoznačný: servery RT a Sputnik se zúčastnily globální digitální debaty o Katalánsku se záměrně rozvratnou strategií. Podle autora zprávy patřila celá třetina účtů na sociálních sítích, které nepříznivé informace z Ruska šířily, chavistům. Další třetinu tvořily anonymní účty a čtvrtinu falešné nebo automatické.