Soukromé školy už nejsou jen pro bohaté děti, některé rodiny se na školné skládají, říká Šteffl

2. srpen 2020

Soukromých škol v Česku přibývá. Často přitom nabízejí nejen alternativní způsob výuky, ale děti si v nich osvojují i zcela jiné kompetence. „Snažíme se děti připravit na budoucnost. A to tak, aby se staly tvůrci budoucnosti a uměli vzít život do svých rukou,“ vysvětluje v pořadu Řečí peněz na Plusu ředitel společnosti SCIO Ondřej Šteffl.

Za soukromé školy, které v Česku lákají na moderní přístup ke vzdělání, se ale platí. „Je tu velké množství lidí, kteří už jsou ochotní za vzdělání platit, i když naprostá většina populace ten dojem ještě nemá,“ tvrdí Šteffl.

Čtěte také

„Daleko míň, než si většina lidí myslí, to závisí na tom, kolik rodiče mají peněz. Samozřejmě že k nám chodí i děti, které jsou z velmi bohatých rodin. Ale je tam spousta dětí, kde se třeba na školné skládá celé příbuzenstvo. Taková rodina se prostě rozhodne, že chce nějakou kvalitu vzdělávání, kterou my nabízíme, a ty peníze seženou. Ať už to znamená, že nejedou na dovolenou, nekoupí si novou ledničku a ještě si půjčí od babičky nebo strýčka,“ přibližuje své zkušenosti Šteffl.

Odhaduje, že v Praze jde o zhruba třetinu takových žáků, v regionech je poměr vyšší. „Ochota platit za soukromou školu z velké části vychází z nespokojenosti s veřejnou školou. Kdyby lidi byli spokojeni s veřejnými školami, do kterých chodí jejich děti, proč by platili? To by nedávalo smysl. Ale těch lidí, kteří jsou nespokojeni a jsou ochotni zaplatit, těch očividně přibývá,“ říká ředitel SCIO

Sám přitom odhaduje, že rodičů, kteří raději zaplatí za soukromou školu je dnes v Česku okolo tří až deseti procent.

Já a moje sebejistota v nejistém světě

V devadesátých letech Šteffl založil PORG, první soukromou školu u nás. Jeho společnost SCIO testovala úroveň vědomostí a před pěti lety otevřel Šteffl první základní SCIO školu. Dnes jich po republice funguje jedenáct a další dvě mají vzniknout od září.

„Svět se bude úžasně rychle měnit, bude složitý a bude v něm spousta nejistot. A na to všechno je potřeba děti nějakým způsobem vybavovat. Pořád proto přemýšlíme o budoucnosti a o tom, co budou děti v budoucnu potřebovat,“ vysvětluje Šteffl.

Čtěte také

Do popředí zájmů se dostávají takové kompetence, jakými jsou například schopnost rozumět sám sobě nebo umět se učit. „Budou děti potřebovat umět řešit rovnice? Budou to potřebovat na přijímací zkoušky a na to je připravíme, ale v životě to nebudou dělat, protože rovnici dneska umí vyřešit každý mobil. Budou potřebovat rozumět sami sobě? Ano, to bude úžasně důležité, protože v tom rychle se měnícím světě jsem já sám a moje sebejistota tím nejdůležitějším opěrným bodem. A když nebudu rozumět sám sobě a nebudu mít pevnou identitu, tak se v tom světě ztratím,“ přibližuje základní filozofii SCIO škol jejich zakladatel.

Rozdíly jsou ale také v přístupu k žákům. „Na SCIO školách se neznámkuje, nemáme třídy. Větší část týdne se pracuje v takzvaných trojročnících. Čili první, druhá a třetí třída dohromady a pak čtvrtá, pátá a šestá. Část týdne tráví děti ve skupinách, kde jsou napříč věkem. Další věc, co nemáme, jsou předměty. Nemáme biologii, chemii, fyziku a zeměpis. My máme předmět, který se jmenuje Svět v souvislostech,“ vyjmenovává Šteffl.

Jinou roli hrají také učitelé, ve SCIO školách jim říkají průvodci. „Snažíme se, aby se, pokud možno, děti vzdělávaly samy. A průvodce jim pomáhal, vedl je a směřoval je.“

Nový školní rok?

Co mají naopak SCIO školy s těmi veřejnými společné, je nejistota, jak bude vypadat nadcházející školní rok. Manuály pro školy totiž chystá ministerstvo školství zveřejnit až v polovině srpna.

Čtěte také

„My máme heslo ‚změna je pro nás trvalý stav‘, takže my jsme na to zvyklí. Nás to nepřekvapuje a nějak si s tím poradíme. Manuály od ministerstva ani moc nepotřebujeme. Byli bychom raději, kdyby žádné nebyly. Jediný, kdo do toho má co mluvit, je hygiena. Ta musí říct, že když se potkalo deset dětí, tak musí všechny do karantény, případně kdo s nimi,“ míní Šteffl.

Od září navíc SCIO otevírá dvě nové školy. Jednu v Českých Budějovicích. „To bude vlastně normální prezenční škola tak, jako je máme v Brně, Jihlavě, Frýdku, Olomouci nebo Praze. Tam se všechno připravuje normálně. Ale kromě toho jsme se rozhodli, že otevřeme online školu nebo částečně online školu,“ přibližuje plány pro nadcházející školní rok.

Poslechněte si celý rozhovor Václava Pešičky s Ondřejem Štefflem. Společně probrali také to, jaký je rozdíl mezi zakládáním školy v devadesátých letech a dnes, nebo jak je možné, že na místo zástupce ředitele Štefflovy školy se v Praze přihlásilo sto padesát zájemců.

autoři: Václav Pešička , Ondřej Skácel
Spustit audio

Související