Rolls-Royce: Vozy, které se staly synonymem luxusu

Značka Rolls-Royce je legendární a exkluzivní limuzíny, které pod ni spadají, jsou všeobecně známé. Vozit se v nich, anebo si na ně alespoň sáhnout, bylo ale dopřáno velmi málo lidem. Rolls-Royce totiž nikdy nebyl vozem pro obyčejné zákazníky.

A kdo stál za vznikem značky? První tvář značky, Charles Stewart Rolls, vystudoval techniku v Cambridgi, od mládí byl nadšený cyklista a následně se nadchnul pro novinku, které v té době ještě málokdo dával šanci – auta. V osmnácti letech se vydal do Francie, kde vstoupil do automobilového klubu a domů si pak přivezl „zázrak na čtyřech kolech“.

První vůz v Cambridge

Předpokládá se, že jeho Peugeot Phaeton byl prvním automobilem v Cambridge a jedním z prvních tří vozů ve Walesu. Záliba v kočárech bez koní Charlese Stewarta Rollse dovedla až k tomu, že se stal nadšeným propagátorem motorismu a jedním ze zakladatelů britského autoklubu.

Připravili: Jan Kovařík a Světlana Lavičková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jitka Špálová
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Produkce: Hana Vrbová

A nejen to. Bohatý otec mu poskytl dostatek financí, aby si mladý Rolls mohl otevřít obchod s auty, jeden z prvních v Británii. To bylo v roce 1903. CS Rolls & Co. dováželo přes kanál La Manche auta z Francie a Belgie.

Od zvonků k limuzínám

Druhá tvář značky, Frederick Henry Royce, se vyučil na železnici. Ve dvaceti letech založil s přítelem Ernstem Claremontem v Manchesteru vlastní podnik F. H. Royce and Co. na výrobu malých elektrických přístrojů. Vyráběli dveřní zvonky, vypínače, měřicí zařízení nebo dynama a podnik jim velmi dobře fungoval.

Historické vozy Rolls Royce

Později ho přejmenovali na Royce & Company, pustili se do výroby elektromotorů a elektrických jeřábů. I Royce byl fanda do aut. A protože se jeho firmě dařilo, mohl si dovolit svého koníčka rozvíjet. Na samém počátku 20. století zakoupil dvě francouzské ojetiny, De Dion-Bouton a Decauville, a začal je zkoumat a rozebírat. Chtěl vychytat nedostatky, které auta měla. Jeho cílem bylo například vylepšit nespolehlivý elektrický systém, utlumit vibrace a nepravidelný chod motoru. Tak dlouho si s vozy ve své londýnské dílně hrál, až se mu to povedlo.

Prvních patnáct mil

Nakonec postavil svůj vlastní vůz a prvního máje roku 1904 s ním poprvé vyrazil na zkušební jízdu. Ujel dlouhých patnáct mil. A nezůstalo jen u toho. Royce postavil další dvě auta, jedno pro společníka firmy, přítele Ernesta Claremonta a druhé dostal další muž z vedení firmy Henry Edmunds.

Když dostal Henry Edmunds od Royce nové auto, byl nadšen, neváhal ani na okamžik a pochlubil se Charlesovi Stewartu Rollsovi. A napadlo ho: nebylo by dobré ty dva pány od R seznámit?

Historická schůzka v hotelu Midland

Bylo 4. května roku 1904. V hotelu Midland v Manchesteru se sešli tři muži. Jedenapadesátiletý všeuměl a technický vizionář Henry Edmunds, sedmadvacetiletý aristokrat a majitel londýnského autosalonu s dovozovými vozy Charles Rolls a talentovaný jedenačtyřicetiletý technik Henry Royce. A na tomto historickém setkání to všechno začalo.

Dva muži, jejichž iniciály měly stvořit legendární propletené R+R, si plácli. Royce bude stavět auta a Rolls je bude prodávat. A to pod jménem Rolls-Royce Motor Cars. Dohoda byla na světě. A tak se spojila finanční podpora a obchodní prozíravost s technickými znalostmi a umem.

Kdy byl vyroben první vůz pod jménem Rolls-Royce? Jak firma pokračovala dál po náhlé smrti Stewarta Rollse? A jak je tomu dnes?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související