Ředitel Seznamu: Na internetu přijdete o uživatele během zlomku vteřiny

Pavel Zima
Pavel Zima

Český Seznam je podle odhadů jedním z mála vyhledávačů na světě, který na domácím trhu poráží Google. Co jej dělá pro české uživatele tak zajímavým?

Na otázky v Interview Plus odpovídá generální ředitel Seznamu Pavel Zima.

Platí stále, že je ČR podle odhadů jednou ze čtyř zemí na světě, kde není na domácím trhu dominantní Google?

„Jednoznačně ano. Máme na světě asi čtyři země, kde je taková unikátní situace na trhu. Kromě ČR je to v Rusku Yandex, dále Korea a Naver – a v Číně s velkou podporou vlády Baidu,“ odpovídá Zima.

Jak je na tom Seznam v porovnání s Googlem?

„Odhadujeme, že na českém trhu je vyhledávání tak padesát na padesát s Googlem,“ říká generální ředitel Seznamu.

Zima je přesvědčen, že je to proto, že Seznam z historického pohledu byla jedna z mála firem, která kolem roku 2000 neprodala své akcie velkooperátorům. Ti rezignovali často na rozvoj služeb směrem k zájmům uživatelů, což podle jeho generálního ředitele Seznam nepodstoupil, a proto hraje tak významnou roli na našem trhu.

Proč tolik lidí v ČR vyhledává na Seznamu a ne na Googlu?


Na email přijdou stovky milionů zpráv denně. A my v nich musíme zjistit, jestli je to spam. A 95 % z toho skutečně spam je a ve finále ho nedoručujeme.

„Jsem přesvědčen, že je to produktové myšlení. Přemýšlíme o tom, co ta služba lidem přináší, snažíme se pomoct uživatelům, a nehledáme v tom primárně peníze,“ říká Zima.

„Český uživatel je konzervativní, ale na internetu přijdete o uživatele během jedné vteřiny. Změnit webovou službu je hrozně jednoduché, mnohem jednodušší než vyměnit například mobilního operátora,“ hodnotí Zima situaci.

Jedním ze specifik českých uživatelů internetu je, že mají Seznam nastavený jako domovskou stránku v prohlížeči.

Seznam podle Zimy prošel obrovským vývojem, který pokračuje. Kdyby se zaměřoval jen na konzervativnost uživatelů, bude stagnovat.

„Podle prvních odhadů, které máme, byl rok 2015 extrémně rekordním rokem z pohledu Seznamu. Podařilo se nám vyrůst o více než 10 % obratu i zisku. Což na tak saturovaném trhu jako je ČR beru jako neuvěřitelný výkon.“

Spekuluje se o tom, že by Seznam vstoupil na burzu. Jaká je situace?

„Určitě ne. Seznam nepotřebuje vstoupit na burzu. Máme dostatek hotovosti na náš rozvoj z prodeje reklamy. O prodeji Seznamu nic nevím a myslím si, že by to byla chyba,“ odpovídá Zima a rozebírá v rozhovoru spolupráci Seznamu s investičním fondem Tiger Holding.

Zima mluví o srovnání Seznamu a českého internetu v celosvětovém měřítku:

„Když se na konferenci v New Yorku bavíte s lidmi, kteří mají svůj velký projekt v Číně nebo v Indii, tak tam pán povídá – provozuju rok a půl aplikaci a mám 380 miliónů uživatelů – tak když se na to podíváte perspektivou Seznamu, kdy každý, kdo má 5 milionů uživatelů, tak má celý český internet, tak je to naprosto neuvěřitelné.“

Co dnes ovlivňuje vyhledávání na internetu?

„Prohlížeče, které vám prohledávají historii. Spousta navigačních dotazů z vyhledávání zmizelo,“ konstatuje v rozhovoru Zima a jako příklad uvádí heslo mapy.

„Sociální sítě, v ČR říkejme rovnou Facebook, jsou pro nás velkou konkurencí, protože uživatel se rozhoduje, kdo mu dá ten základní servis.“ Lidé podle Zimy dnes porovnávají profesionální servis od vyhledávačů s výběrem od přátel ze sociálních sítí.

Co si myslíte o reklamách na internetu, které se zobrazují podle zájmu uživatele?

„Je to z mého pohledu výhodné pro obě strany. Jak pro uživatele, kterého internetové stránky nezatěžují nerelevantní reklamou. A zároveň ten produkt nikdy neví, kdo je schovaný za počítačem. Zneužity mohou být věci, které o sobě napíšete,“ myslí si Zima.

Celý rozhovor s generálním ředitelem společnosti Seznam Pavlem Zimou si můžete přehrát ze záznamu Českého rozhlasu Plus.