První vodíková tramvaj na světě

První vodíková tramvaj na světě

Čínští inženýři vytvořili první tramvaj na světě, která je poháněna vodíkem. Stalo se tak v sedmimilionovém městě Čching-tao (Qīngdǎo), které leží v jihovýchodní části provincie Šan-tung (Shandong) na pobřeží Žlutého moře.

Výrobcem vodíkových tramvají je firma Sifang, která je dceřinou firmou společnosti China South Rail Corporation. Stejná firma také vyrábí známé čínské rychlovlaky. Vývoj vodíkové tramvaje probíhal ve spolupráci s mnoha výzkumnými institucemi po celé zemi. Vodík se v palivovém článku zabudovaném uvnitř vozu mění na elektrickou energii, která pak už obvyklým způsobem pohání tramvajovou soupravu. Podstatný rozdíl ovšem spočívá v tom, že vodíková tramvaj nepotřebuje trolej ani elektrické vedení. Na jednu vodíkovou náplň může tramvaj ujet asi 100 kilometrů, při rychlosti až 70 kilometrů v hodině a při kapacitě 380 pasažérů, z toho 60 sedících. Tento konkrétní typ nízkopodlažní soupravy má celkem tři oddělení (vozy) a šest dvojitých dveří. Počet oddělení (vozů) však může být volně měněn od dvou až do šesti.

Jediným odpadním produktem vodíkového pohonu je voda, resp. vodní pára. Doplnění nového zásobníku s vodíkem pak trvá jen asi tři minuty. Odborníci předpokládají, že podobných výměn zásobníků s vodíkem bude třeba u jedné soupravy maximálně několik za den. Průměrná délka tramvajových linek v čínských městech přitom činí asi jen 15 kilometrů. Teplota palivových článků bude neustále řízena tak, aby nepřekračovala hranici 100 stupňů Celsia. Tím bude zajištěno, že tramvaj nebude producentem oxidů dusíku, nebezpečných pro životní prostředí. Tramvaj také splňuje evropský standard srážkové odolnosti EN 15227.

Vývoj vodíkové tramvaje trval asi dva roky a podle všeho budou první soupravy tohoto typu už brzy nasazeny do pravidelného pouličního provozu v městě Čching-tao. Čínské úřady se totiž usilovně snaží různými způsoby vyřešit nepříznivou situaci kolem znečištění životního prostředí ve zhruba 90% čínských měst. Čína se tak stane první a zatím jedinou zemí na světě, kde budou jezdit tramvaje na vodíkový pohon.

Zdroje: ScienceAlert, ECNS.CN, WantChinaTimes, Railway Gazette, Times of India