První Barbie v hidžábu stereotypy nijak neotřese, píše britský magazín

16. listopad 2017

Britský magazín New Statesman si všímá nového a překvapivého produktu hračkářského gigantu Mattel. Příští rok bude na trhy uvedena nová barbína v šermířském úboru s muslimským hidžábem. Předlohou panenky se stala americká olympijská medailistka v šermu Ibtihaj Muhammadová. Figurka je součástí série Sheroes, což je anglický novotvar označující ženské hrdinky, které dokázaly něco neobvyklého. „Ibtihaj Muhammadová na poslední letní olympiádě získala bronzovou medaili, což si zcela jistě zasluhuje uznání. Jinak je ale její barbína zcela nevhodná,“ tvrdí New Statesman.

Mattel už dlouhá léta čelí kritice za přemrštěné proporce svých panenek Barbie, protože tím prý vzbuzuje v dívenkách nesmyslná očekávání. V poslední době přišly na trh pružnější barbíny, které lze ohýbat v pase i dozadu, konfliktním poselstvím hračky to ale moc nepomohlo. Například astronautka Barbie letící na Mars má takové tělesné tvary, že by se na Zemi na nohou neudržela. Nejlepší by bylo, kdyby zůstala napořád ve vesmíru,“ píše ironicky na svém webu týdeník. V roce 1992 zase stahovali z trhu Barbie, která po zmáčknutí knoflíku opakovala frázi „Matematika je těžká“.

„Těchto pár příkladů jasně ukazuje, že image Barbie zásadně odporuje tomu, co dokázala Muhammadová,“ uvádí britské periodikum. Barbína je hloupá, povrchní a zdaleka ne tak schopná jako mladí muži. Pokud Mattel zavádí alternativy v podobě olympijské šermířky, jde jen o pokrytecké nadbíhání tržním trendům.

Nerealistický ideál

Šermující Barbie v hidžábu podle magazínu pouze jiným způsobem pokračuje v nerealistickém a neudržitelném ideálu, jaký tyto panenky představují. Mimo jiné i tím, že hidžáb je z kusu plastiku a nikoli z látky. „Kdyby ale mělo jít o autentickou americkou muslimku, musela by mít po boku Kena, který by jí všetečně otravoval otázkami, zda jí není v té divné pokrývce hlavy horko, a jestli se s tím také koupe v bazénu,“ píše New Statesman.

Zpochybnění stereotypu

Figurka byla představena veřejnosti už loni, přičemž šéfredaktorka magazínu Glamour ocenila Muhammadovou coby pravou Američanku, tedy ženu, která zpochybňuje všechny stereotypy. „Jenomže řeči o překračování hranic už unavují, jsou paternalistické a stereotypní. Barbie ve skutečnosti šíří poselství, že dívky a ženy mohou dosáhnout čehokoli, jen když jsou vysoké, hubené, mají chodidla dětských velikostí a to vše si dokážou udržet po zbytek života.

Jenomže kdyby měla Ibtihaj na olympiádě tak útlé a drobné ručky a nožky, jako její figurka, bronz by v žádném případě nezískala. Mattel uvedl na trh panenku, ve které je tolik záměrné manipulace a zneužití, že od ní žádný průlom čekat nelze,“ soudí komentář v New Statesman.

autor: rma
Spustit audio