Proti nákaze s humorem. Memy o koronaviru se šíří internetem jako epidemie
Říká se, že s těmi nejděsivějšími věcmi, které jsou mimo naši kontrolu, nemůžeme bojovat jinak než humorem. A to je právě případ epidemie koronaviru, který se momentálně šíří světem. Přináší děs a nejistotu o budoucnosti, doprovází ho ale také memová vlna, které se, při vší úctě k obětem a nakaženým, prostě musíme pověnovat. Už proto, že se poslední týdny šíří internetem rychle jako... no, zkrátka virus.
Když se epidemie respirační choroby objevila v čínském městě Wu-chan, které na konci ledna úřady izolovaly, bavil se internet totožností jména viru s mexickým pivem. Vtipkovalo se o tom, že kdo vypije dostatečné množství tohoto ležáku, stane se imunním, což se nakonec – překvapivě – nepotvrdilo. Světová zdravotnická organizace virus v průběhu února přejmenovala na COVID-19, z čehož si oddechla hlavně zmíněná pivní společnost, která údajně díky spojitosti s virem přišla o milionové zisky. Podle jednoho vtípku pivo už dříve raději přejmenovali – na Ebola Extra.
V další vlně se sdílely fotky bizarních respirátorů, které lidé nosí, aby se ochránili před virem. Některé jsou podomácku vyrobené, třeba polovina vymačkaného pomeranče se špagáty, jiné jsou pro změnu košíčky XXL podprsenky. Jeden mem s kočkou, která má na sobě bizarní modrou masku, dokonce zrodil i vlastní hračku, která už je v prodeji. Memy také připomínají, že lidstvo si už prožilo podobné epidemické vlny v letech 1720, 1820 i 1920, takže bylo jasné, že musela přijít rovněž letos. Jen je potřeba uznat, že masky, které nosili doktoři v časech morové epidemie, byly podstatně víc cool než ty dnešní.
S vlastní troškou do mlýna samozřejmě museli přijít i hráči počítačové strategie Plague Inc., která pracuje s modelem šíření podobné epidemie. Hráč je v roli vlády, která ji může zastavit. Díky mediální hysterii spojené s koronavirem se Plague Inc. stala osm let po vydání nejstahovanější aplikací na iOS storu, nicméně v Číně už se koupit nedá, po příkazu z vyšších míst z obchodů zmizela, aby nepřilévala pod oheň paniky.
Je třeba říct, že některé memy pracují s rasovými stereotypy a jsou vyloženě neuctivé k lidem z Asie, kde se virus objevil. Avšak díky rychlosti, kterou se nákaza šíří zbytkem světa, se stává i internetový humor víc demokratickým. V posledních dnech února nicméně vtipné memy vystřídaly trochu děsivé fotografie prázdných regálů v obchoďácích, které vybílili lidé v rámci hysterie. I tady ale memová kultura našla lék a sdílet se začala verze starého dobrého virálu s Johnem Travoltou z Pulp Fiction – tentokrát se zmateně rozhlíží po vyjedeném krámě. Nakonec musíme přiznat, že humor je momentálně skutečně jediným lékem proti šílenství, které virus odstartoval.
Poslechněte si Fenomem a dozvíte se, jak se internetová kultura vyrovnává se světovou epidemií koronaviru. Proč jsou populární kočky v maskách a proč jsou masky morových doktorů víc cool než ty dnešní? Co nás o viru naučily počítačové hry a jak se teď bude jmenovat mexické pivo značky Corona? A co dělá John Travolta v obchoďáku, který lidé vybílili v záchvatu paniky?
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.