Prodloužení povinné školní docházky se státu vyplatí, říká Gazdík. Může to být kontraproduktivní, namítá ředitel střední školy

18. květen 2023

Zrušení deváté třídy na základní škole a povinné dvouleté studium na škole střední. Tak chce ministr školství Mikuláš Bek (STAN)  modernizovat vzdělávací systém. „Nebude to ku prospěchu věci. Na středních školách ta myšlenka velké nadšení nevyvolává,“ říká místopředseda Unie školských asociací Jiří Nekuda. „Jsme v době, kdy musíme změnit obsah vzdělávání. Pakliže uvažujeme o prodloužení povinné školní docházky, teď je ten správný čas,“ myslí si poslanec Petr Gazdík (STAN). 

Čtěte také

Návrh na prodloužení povinné školní docházky zdůvodňuje ministr školství snahou vtáhnout co nejvíce dětí i do středního vzdělávání, včetně těch, kteří se o vstup na střední školu ani nepokusí. Nekuda s tím nesouhlasí.

„Nemyslím si, že žáky, kteří nemají chuť a zájem studovat, k tomu přimějeme tím, že je budeme držet další dva roky na středních školách. Může to být kontraproduktivní a může to víceméně zasáhnout i do chodu současných škol. Na střední školy by se dostal nový fenomén – povinná docházka, kterou jako ředitelé středních škol neznáme,“ vysvětluje Nekuda, který je také ředitelem Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy v Teplicích.

Gazdík připouští, že krok by přinesl ředitelům středních škol starosti navíc. Změny jsou ale podle něj potřebné z několika důvodů.

Čtěte také

„Když se na to podíváme z pohledu toho, kde teď jsme, že 68 procent žáků, kteří teď nastupovali do prvních tříd, připravujeme na povolání, která ještě neexistují… Když se zamyslíme nad tím, jak jsou umělá inteligence a vědeckotechnický pokrok masivním způsobem během několika let schopny měnit životy lidí, tak udržet děti ve vzdělání déle, připravit je na to lépe, aby se každý rok, který zůstanou ve vzdělání, něco navíc naučily, je prostě dobře.“

„Když k tomu přidáme statistiku předčasných odchodů ze vzdělávání po deváté třídě, nebo dokonce ještě dřív, statistiku žáků s jen základním vzděláním, která roste, tak s tím musíme něco udělat. Protože když neuděláme nic, v budoucnu tady vytvoříme kategorii lidí, kteří budou de facto nezaměstnatelní,“ argumentuje.

Státu se to ekonomicky vyplatí

Nekuda souhlasí s tím, že v porovnání s ostatními zeměmi Evropské unie patří Česko k zemím, které mají kratší povinnou školní docházku. Přesto si myslí, že její prodloužení by mohlo být kontraproduktivní.

Čtěte také

„Nám se do systému středních škol dostávají i žáci, kteří končí základní vzdělání v sedmé třídě, mají pochopitelně devět tříd, a přicházejí třeba s dvanácti pětkami a absolutně bez jakékoliv motivace dělat cokoliv dál. A my tyto děti, kterých bohužel není málo, budeme držet další dva roky na střední škole. Řada z nich by přitom třeba už vstoupila do pracovního procesu a i jejich rodiny si to třeba přejí. Nepřineslo by jim to tedy vůbec nic a stejně po těch dvou letech z toho školství odejdou,“ naznačuje.

Podle Gazdíka je potřeba na takové případy reagovat změnou rámcových vzdělávacích programů. Státu se to podle něj ekonomicky vyplatí.

„Právě tím, že se soustředíme na detaily, na to, aby bylo možné mít individuální plány, na to, aby byli učitelé motivováni s takovými dětmi pracovat. To je samozřejmě cesta nelehká. Mnohem jednodušší je tzv. nechat je být a nechat je jít na ten pracovní trh. Ale do budoucna se to ekonomicky ČR rozhodně nevyplatí, protože právě takoví žáci jsou bohužel v budoucnu v podstatě pobírači dávek,“ opakuje.

Čtěte také

Podle Nekudy jsou tyto argumenty logické. Nemyslí si ale, že by díky prodloužení školní docházky dosáhlo více dětí vyššího vzdělání.

„Jsou to opravdu velké skupiny dětí, které tam budou sedět, řekněme v uvozovkách násilím, další dva roky a stejně to vzdělání prostě nezískají. Bude to třeba i v neprospěch těch dětí, které mají zájem se něco naučit a vzdělání dosáhnout. Ale to, co říká pan poslanec, dává logiku a bylo by dobře, kdyby to přineslo žádaný efekt,“ konstatuje.

Jak by prodloužení povinné školní docházky zvládaly střední školy? Budou vznikat nové školy, instituce, třídy? Kde se na to vezmou peníze? Poslechněte si celou debatu ze záznamu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , kbr
Spustit audio

Související