Prodejci, kteří měli silnou internetovou značku už před pandemií, posílili, říká Pils z kytary.cz

4. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Pils, jeden z největších obchodníků s hudebními nástroji v Česku ze společnosti kytary.cz

Jan Pils je spolumajitelem společnosti kytary.cz, která je jedním z největších prodejců hudebních nástrojů v Česku a je to také velký hráč v evropských poměrech. Firmě se daří i v době pandemie. „Chtě nechtě vzali internet na milost i ti, kteří rádi přišli si hudební nástroje celkem logicky osahat, vyzkoušet, jak znějí. Nezbylo jim nic jiného než nakupovat na internetu,“ říká o posledním roce Pils.

Firma kytary.cz začínala v roce 2000 a už tehdy se zaměřovala nejen na kamenné prodejny, ale i na online obchod. „My jsme vždycky koncipovali naši filozofii jako kombinaci kamenných prodejen a internetu. Máme krédo, že chceme každému zákazníkovi nabídnout ten způsob nákupu a komunikace, jaký jemu vyhovuje,“ vyzdvihuje Pils.

Čtěte také

„Tehdy tomu nikdo nevěřil, že by se hudební nástroje daly nakupovat přes internet. Ale my jsme to postupně zlepšovali a postupně se vylepšovala i doprava, přepravci jsou dnes úplně jinde, než byli. A také software, marketing i způsoby placení.“ 

„Jsem ale přesvědčen, že ani pro kamenné prodejny, malé i velké, neznamená pandemie konec. A zejména v hudební branži je pro mnoho zákazníků nejlepší přijít do prodejny a vzít si kytaru do ruky. Berou to jako příjemně strávený čas,“ říká o výhodách svého podnikání Pils. 

Přesto se komplikace spojené s pandemií jeho firmy dotkly. „Na začátku jsme se snažili všechny prodavače převést na jinou pozici. Ale postupně, když bylo zřejmé, že konec nebude hned, tak jsme využili část státních programů,“ přiznává Pils a dodává:

Čtěte také

„Ti prodejci, kteří měli silnou internetovou značku, známou a důvěryhodnou, v pandemii spíše posílili. Naopak ti klasičtí kamenní prodejci, ti jsou biti.“

Stejně jako v dalších odvětvích, které jsou závislé na výrobě mimo Evropu, hrozí i u hudebních nástrojů výpadky. 

„Je to úplně stejný problém jako v ostatních segmentech. Zkrátka došlo vlivem pandemie ke komplikacím ve výrobě a dopravě. A proto jsou některé položky třeba dočasně hůř dostupné. Nejlépe z toho vyjdou ti, kteří se dobře připravili, my jsme na tom v poměru k ostatním vlastně dobře a zboží zpravidla máme,“ zdůrazňuje Pils. 

Kytary nejsou sprosté slovo

Letos by mohla firma kytary.cz dosáhnout obratu miliardy korun, věří Pils. Ročně roste pravidelně o patnáct až pětadvacet procent.

Čtěte také

„Vždycky jsme volili mírně konzervativní politiku tak, abychom využili příležitostí na trhu, ale abychom se zároveň nepouštěli do zbrklých skoků a kroků,“ vysvětluje spolumajitel firmy.

Firma používá svoji značku založenou na českém slově v plurálu i v zahraničí. „Zvažovali jsme, jestli vymýšlet mezinárodní značku, zkoušet se nějak překládat nebo odvozovat se z konkrétních jazyků. Ale nakonec jsme si udělali analýzu, že slovo kytary v žádném z těch jazyků neznamená nic sprostého nebo nepěkného,“ vzpomíná na začátky své evropské expanze Pils.

Baví Jana Pilse jeho práce i dnes? Poslechněte si celý rozhovor v audiozáznamu.

autoři: Robert Břešťan , kac
Spustit audio

Související