Prodej čokoládových tyčinek dlouhodobě stagnuje, výrobci lákají na „zdravější” alternativy

26. prosinec 2017

Výrobci známých čokoládových tyčinek jako KitKat nebo Snickers začali nabízet kvalitnější a exkluzivnější verze svých výrobků. Reagují tím na vzrůstající popularitu zdravé výživy a snaží se znovu zaujmout spotřebitele, kteří se naučili dávat přednost zdravějším pamlskům. Firmy rozšiřují sortiment o hořké čokolády a müsli tyčinky s čokoládou, dostupné jsou také veganské a raw verze čokoládových tyčinek, píše agentura Reuters.

Prodej mainstreamových mléčných čokoládových výrobků v posledních letech stagnuje. Čím dál více spotřebitelů se obává obezity a srdečních nemocí, vyhledávají proto pochoutky s nižším obsahem cukru a tuku nebo investují do luxusní hořké čokolády, která je považována za zdravější.

Změny v chování zákazníků nutí přední výrobce cukrovinek přehodnotit své marketingové strategie a začít nabízet zdravější nebo exkluzivnější varianty známých produktů. Jemnější hořké čokolády, proteinové tyčinky s čokoládou, čokoláda bez cukru a čokoláda z výběrových bobů jsou odpovědí na poptávku po zdravějších, kvalitnějších cukrovinkách.

Luxusní tyčinka

Švýcarský potravinový gigant Nestlé se snaží rebrandovat známou tyčinku KitKat jako luxusní, personalizovaný produkt. V japonských čokoládových buticích si tak člověk může vybrat z deseti různých příchutí jako zelený čaj matcha nebo japonský citrus. Kromě toho si zákazník může nechat vyrobit tyčinku se svým jménem nebo se vzkazem, případně si nechat vytvořit obal podle svých představ.

Zatímco za běžnou KitKat tyčinku zaplatí ani ne dolar, tato exkluzivní verze ho přijde na 23 dolarů. Podle Nestlé se skutečně podařilo zvýšit prodej, firma proto zvažuje zavedení různých příchutí na trh dlouhodobě. A německá společnost Ritter Sport začala vyrábět veganskou čokoládu s quinoou a amarantem a chystá také veganskou verzi mléčné čokolády s použitím rostlinných mléčných alternativ.

Čokoláda

„Bude velmi těžké lidi přesvědčit, aby jedli více čokolády,” říká potravinová analytička ve společnosti Euromonitor Wiebke Schoonová. Šanci vidí právě v prodeji kvalitnějších, luxusnějších čokolád. “Zákazníci jsou ochotní zaplatit více peněz za produkty, které považují za zdravější nebo exkluzivnější,” myslí si také expertka. Trendem jsou a nadále budou přírodní suroviny z lokálních zdrojů, dodává k tomu Sandra Martinezová z firmy Nestlé.

Náhrada má podobné kvality

Kritici považují nové produkty za marketingový trik. I když výrobci nahradí běžný tuk kokosovým olejem a rafinovaný cukr agávovým sirupem, pořád se jedná o produkty s vysokým obsahem tuku a cukru, které by neměly být propagovány jako “zdravé”. Výrobcům nejde o zdraví spotřebitelů, ale o zvýšení prodeje, upozorňuje Emma Calvertová z Evropské organizace spotřebitelů (BEUC).

Některé menší značky se zaměřují na výrobu luxusní čokolády z výběrových kakaových bobů. Na rozdíl od kávových zrn nebo vinných hroznů není při výrobě čokolády normou používat boby z určité plantáže. Běžná čokoláda zpravidla pochází z Ghany nebo Pobřeží slonoviny, kde se kakaové boby z různých plantáží smíchají dohromady a zpracovávají. Někteří výrobci začali experimentovat s použitím výběrových bobů ve snaze dosáhnout různých chutí, barev a textur, aby výsledný výrobek získal přidanou hodnotu, píše na svém webu agentura Reuters.

Spustit audio