Přísnější letištní kontroly povedou ke střetu bezpečnostních a komerčních zájmů, varuje expert

11. listopad 2015

Zřícení ruského airbusu nad Sinají bude mít zřejmě dopad na budoucnost letecké dopravy. Britský ministr zahraniční Philip Hammond už o víkendu prohlásil,že pokud se ukáže, že příčinou zkázy dopravního letadla ruské společnosti byla bomba, bude třeba posoudit bezpečnost na letištích, a to celosvětově.

Bezpečnostní opatření v letecké dopravě se rok od roku zpřísňují. Je možné jít ještě dále a vymyslet nějaká nová opatření?

„Dál je možné jít vždycky, je třeba ale najít rozumnou hranici,“ řekl v Dnešním Plusu bývalý šéf české rozvědky Karel Randák.

Podle něj se nakonec vždy potkají dva zájmy: bezpečnostní a komerční. „Když ale bezpečnostní opatření budou nastavena příliš tvrdě, mnoho lidí to odradí od létání, a aerolinky i letiště budou muset z komerčních důvodů bezpečnostní nařízení opět uvolnit.“

Randák souhlasí, že nejslabším místem je kontrola na samotných letištích, zatímco cestující jsou podrobováni často velmi důkladným kontrolám.

Další hrozbou je samotný letištní personál, soudí expert.

„Vždy existuje lidský faktor. Najít jistotu, že některý z těchto lidí, ať už je to letištní pozemní personál, nebo stevardi, letušky i piloti, nevnesou něco na palubu, není možné,“ vysvětlil Randák.

Ten soudí, že částečným řešením by mohlo být působení mezinárodních kontrol na letištích v zemích působení islámských radikálů, ale jen se souhlasem konkrétního státu.

„Je to velmi podobné, jako když na ruzyňském letišti v Praze působili britští imigrační důstojníci, kteří zajišťovali, aby byli rámci migrační vlny Romů byli tito cestující odmítáni již na pražském letišti,“ připomněl Karel Randák.

autoři: bur , oci
Spustit audio