Při vyšetřování leteckých nehod je možnost sebevraždy pilota většinou tabu

Boeing 777 - podvozek letadla

Vyšetřovatelé, kteří se zabývají zmizením malajského Boeingu 777 před více než týdnem, musejí stále více brát v potaz možnost, že by jeden z pilotů zvolil dobrovolný odchod ze života a fakticky se tím stal i masovým vrahem.

„I když by to nebylo poprvé, tohle téma zůstává většinou tabu. Experti před takovým závěrem podvědomě couvají a nechce se jim do jeho zkoumání,“ píše v analýze agentura Associated Press.

Nejznámějším nedávným případem je zřícení letu 990 egyptských aerolinií do Atlantiku u Nantucketu v roce 1999. Pilot Gamal el-Batútý přepnul řízení na autopilota, namířil stroj do moře a jedenáctkrát zopakoval, že doufá v Alláha. „Přesto Úřad pro národní bezpečnost dopravy v stošedesátistránkové zprávě ani jednou nezmiňuje slovo sebevražda, a egyptská strana se o sebedestruktivních sklonech pilota odmítla bavit úplně,“ podivuje se AP. Podobně usuzovali na sebevražedný motiv američtí vyšetřovatelé havárie indonéského letu z Džakarty do Singapuru v roce 1997, ale indonéské úřady tuto verzi odmítli.

Čtěte také

Podle čerstvé studie amerického Federálního úřadu pro letectví zůstává letecká doprava nejbezpečnější na světě a možnost sebezáhuby pilotů je mizivá. V letech 2002 až 2012 způsobila sebevražda jen osm z 2758 leteckých nehod v USA, což jsou tři desetiny procenta. Všichni piloti byli muži – čtyři měli v krvi alkohol a dva antidepresiva.

Jen v jediném případě navíc zahynul spolupasažér, jinak si piloti vzali život sami. „Takzvanou pilotní sebevraždu lze velmi obtížně předvídat a zamezit jí prakticky není možné,“ konstatuje dokument. Studie zaznamenává případ jednoho pilota, který trpěl obsedantní neurózou a přiznal, že mívá v kokpitu sebevražedné myšlenky. Létal však ještě tři roky poté, a nakonec až v roce 1982 dobrovolně skončil s létáním.

Piloti v kokpitu letadla

Vyšetřovatelé prohledali byty obou pilotů, ale žádné známky o duševních či osobních potížích nenašli. Malajský premiér sice včera oznámil, že letadlo se zřítilo do moře, kauza tím však zdaleka není uzavřena. Bývalý australský pilot Mike Glynn řekl AP, že vypnout komunikační systémy, jak se to stalo v malajském letadle, může daleko spíše pilot než únosce.

„Jako letec si nejméně ze všeho přeji, aby podezření padlo na posádku, ale tady se jej zbavit prostě nemůžu,“ prohlásil. „Přesto zatím nelze vysvětlit, proč by v případě sebevražedných záměrů pilot jednoduše nehavaroval krátce po získání potřebné výšky, a místo toho se snažil stroj tajně dopravit na co nejvzdálenější místo, kde se neštěstí odehrálo,“ píše závěrem AP.

Zpracováno ze zahraničního tisku.