Pravidla bistra pro chování dětí? Formulace byla nešťastná, míní zástupce restauratérů. Strohé, ale není problém to akceptovat, říká spolumajitelka hotelu

4. duben 2023

Pražské bistro zveřejnilo sedm striktních bodů, které mají rodiče a jejich děti dodržovat, pokud chtějí jejich zařízení navštívit společně. Vyvolalo tím nebývalou společenskou diskusi. „Souhlasím se záměrem, nesouhlasím s formou,“ říká prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. „S bistrem souhlasím. Nicméně je smutné, že pro to museli najít takovouto reguli," míní Alena Malá, spolumajitelka hotelu V Nebi, který se soustředí na dospělou klientelu. 

Malá také chápe, že bistro pravidla vyvěsilo na sociální sítě, místo toho, aby o nich obsluha se zákazníky mluvila přímo na místě.

Není to jednoduché, když pak máte zákazníka přímo na místě třeba okřikovat nebo usměrňovat do nějakých mezí.
Alena Malá

„Možná měli špatné zkušenosti, že potřebovali dát jasně transparentně najevo, že nesouhlasí s určitým chováním, které se třeba u nich dělo. Není to jednoduché, když pak máte zákazníka přímo na místě třeba okřikovat nebo usměrňovat do nějakých mezí. Tón, který bistro použilo, je velice strohý, nicméně mě to neuráží jako rodiče nebo vychovatele, abych se tam došla najíst, protože není problém to akceptovat,“ naznačuje.

Čtěte také

Stárek postup bistra za vhodný způsob nepovažuje. Podle něj za tím mohla být snaha se zviditelnit, která ale úplně nevyšla.

„Na druhou stranu je třeba říct, že naše legislativa popisuje výběr zákazníků jako diskriminaci. A tam je otazník, jestli je to dobře nebo špatně. Jsem přesvědčen, že by se každý provozovatel měl férově rozhodnout, jestli chce přijímat všechny hosty nebo určitou skupinu, na kterou se soustředí. Ostatně dnes je zcela běžné, že i velké cestovní agentury nabízejí například programy pouze pro dospělé,“ upozorňuje.

Připomíná, že ve službách cestovního ruchu, pohostinství a gastronomie všeobecně platí určitý etický kodex a určitá pravidla.

Host je pro nás vždycky na prvním místě. Z toho by měla vyplývat i komunikace.
Václav Stárek

„Jedním z nich je právě to, že host je vždycky pro nás na prvním místě. Z toho by měla vyplývat i komunikace. Formulace, jak to bylo napsáno, byla velmi nešťastná.“

„Mohlo to být napsáno vřelejší formou. Pokud někdo deklaruje, že není uzpůsoben na to, aby jej navštěvovaly malé děti, možná by mohl vysvětlit z jakého důvodu. Dokonce pokud by se jednalo i o nějaká rizika pro děti, například že se při větší koncentraci obsluze připletou pod nohy a dojde k nějakému zranění, tak tam určitá pravidla být mají. Ale hlavně na obou stranách by měl být určitý respekt a tolerance,“ míní Stárek.

Nechme podnikatele podnikat

Malá připomíná, že wellness hotel, jehož je spolumajitelkou, se před časem dostal do hledáčku České obchodní inspekce kvůli svému konceptu nabízet pobyty jen pro dospělé.

„Bylo to na základě anonymního udání. V roce 2017 jsme dostali pokutu od České obchodní inspekce ve výši 10 tisíc korun za diskriminaci. Odvolali jsme se a Nejvyšší správní soud rozhodl v náš prospěch. Zhodnotil naši koncepci jako podnikatelský záměr, náš koncept a naše podnikatelské právo,“ připomíná.

Čtěte také

Také podle Stárka šlo o standardní podnikatelský záměr. Wellness služby jsou podle něj spojeny s určitou relaxací a pokud se podnikatel rozhodne, že bude poskytovat relaxační služby, pak má na to plné právo.

„Z principu věci by měl podnikatel mít možnost si zvolit svůj vlastní obchodní koncept,“ naznačuje.

Upozorňuje, že společnosti ve světě běžně nabízí zájezdy nebo služby, které jsou pouze pro dospělé a naopak. V Česku je podle něj řada konceptů, které se zase soustředí na rodiny s dětmi.

„Nechme podnikatele v tomto podnikat. Nikdo se nemůže cítit být diskriminován v současném výběru jak restaurací, tak ubytovacích zařízení v Česku. Vždycky si může vybrat to, které splňuje požadavky na službu, jak si představuje,“ míní prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.

Poslechněte si celou debatu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , kbr
Spustit audio

Související