Potřebují Češi slavit Velký pátek?

21. červenec 2015

Měl by být Velký pátek, den ukřižování Ježíše Krista státním svátkem a dnem volna? Jde o projev úcty k tradici, anebo jen další den, který většina ateistické společnosti prožije doma nebo na chatách a chalupách?

„Tradice a kořeny naší kultury je zvlášť dnes třeba zdůrazňovat,“ řekl v pořadu Pro a proti šéf poslanců KDU-ČSL a historik Jiří Mihola.

Podle něj je důležitý i prorodinný aspekt svátku, který pomůže rodinám s dětmi školou povinnými. „Není mnoho dnů v roce, kdy má rodina možnost být pospolu, a buďto svátek prožívat křesťansky, nebo aspoň jako rodinnou pospolitost ve sváteční den.“

Obecně nízké společenské povědomí o významu nejen náboženských svátků historik uznává.

„To, že lidé neznají význam svátků, mě mrzí. Proto je úkolem učitelů, médií i politiků, aby zdůrazňovali naši minulost, historii a kulturu,“ žádá Jiří Mihola.


Mihola: „Bez ohledu na konfesi lidé Velikonoce stejně jako Vánoce nepřehlížejí, a určitě se od nich nedistancují… Myslím, že čas dozrál. To, že se k návrhu zákona přihlásilo 93 poslanců včetně premiéra, obou vicepremiérů a většiny předsedů politických stran, svědčí o tom, že docházíme ke shodě, a že se podaří tento návrh přijmout už v prvním čtení.“

Teolog a novinář Jan Jandourek vítá snahu připomenout svátkem nejvýznamnější událost v kalendářním roce křesťana, ale pochybuje o větším dopadu na duchovní život běžného Čecha.

„Je to snaha kultivovat společnost, ale nemyslím si, že by to v dnešní vyprázdněné společnosti mohlo tak snadno fungovat,“ dodal.


Jandourek: „Výhoda velikonočních svátků je v tom, že nejsou takovým způsobem postihnuty konzumem jako třeba vánoce. V tom bych chápal, že Velký pátek může být takový airbag, který způsobí jakési duchovní plus, ale nesliboval bych si od toho příliš.“

Teolog je přesvědčen, že pro připomínku Kristovy smrti dostatečný prostor existuje. „Nikdo nemůže občanům přikázat, aby volný den nevyužili po svém, s tím se nic neudělá. Možná to přivítají muslimové, kteří budou mít den volna a budou moci tradičně v pátek jít do mešity.“

S hodnocením české společnosti jako ateistické nebo sekulární novinář nesouhlasí.

„Náš stát není sekulární, už jen proto, že část občanů jsou buď členové církví a desítky procent populace má nějaké duchovní názory, ať křesťanské či jiné,“ popsal současnou českou náboženskou přítomnost Jan Jandourek.

autoři: pst , oci
Spustit audio