Poslední tramvaj do stanice Tokio

27. říjen 2005

Poslední tramvajovou linku lze dnes najít v tokijské čtvrti Arakawa. Tramvajová trať je osázena více než 15 tisíci růžovými keříky, které dotváří malebnou atmosféru maloměsta.

Japonsko je u nás známé především svými šinkanseny, vlaky rychlými jako letadlo. Vlaková doprava se do Japonska dostala po otevření země roku 1848 v rámci reforem Meidži a rychle se rozšířila i přes problematický, hornatý terén a častá zemětřesení. Vlaky dnes zajišťují hlavní přepravu na všech čtyřech hlavních ostrovech Japonska - Honšú, Šikoku, Kjúšú a Hokkaidu. Přitom ještě v sedmdesátých letech 20. století sloužila ke každodenní přepravě obyvatel v jedné z největších měst světa síť tramvajových linek, která pokrývala celé Tokio. Během pokročilé urbanizace v oblasti tokijského zálivu a modernizace městské dopravy však tramvaje pomalu ustupovaly. Poslední tramvajovou linku (japonsky tóden) tak lze dnes najít v tokijské čtvrti Arakawa. Tato 13 km dlouhá trať spojuje most Minowabaši přes řeku Arakawa s Wasedou ve čtvrti Šindžuku (u nás známé zejména díky stejnojmenné prestižní univerzitě Waseda, kde studují i studenti z Univerzity Karlovy). Tramvajová trať je osázena více než 15 tisíci růžovými keříky, které dotváří malebnou atmosféru maloměsta, na což jsou samozřejmě místní obyvatelé patřičně pyšní. Tramvaj ale nezůstává jen historickým reliktem, je poměrně hodně využívaná, protože spojuje místa, kam se jinak nelze dopravit. Vozy přijíždějí na vyvýšené nástupiště každé tři až čtyři minuty, na tramvaj se čeká ve frontě a lístek vám prodá řidič za 160 jenů (asi 32 korun). Svezení tokijskou tóden vám za to přinese pocit ustáleného, poklidného života, i když jste uprostřed nejmodernější metropole na druhé straně zeměkoule.

Tramvaje začaly jezdit v Tokiu v roce 1911, ale po velkém zemětřesení v roce 1923, kdy byla poškozena většina tramvajových linek, byly doplněny autobusy. V době své největší slávy přepravovalo na 41 linek více než 2 milióny pasažéru denně. Během padesátých a šedesátých let však došlo k prudkému nárůstu automobilové dopravy, takže se tramvajové linky začaly postupně rušit. V letech 1967 až 1972 bylo zrušeno 181 km tramvajových kolejí.

Tramvaj v Arakawě
autor: Denisa Kollmannová
Spustit audio

Více z pořadu