Posedlost klikanci potlačuje kvalitní zpravodajství. Napravit to má projekt Wikitribune

26. duben 2017
03463489.jpeg

„Zprávy jsou rozbité a my je můžeme spravit.“ Tak zní motto projektu Wikitribune, ze kterým stojí spoluzakladatel internetové encyklopedie Wikipedia Jimmy Wales. Nechce nic menšího než vytvořit zpravodajský web, který bude faktickými a neutrálními články bojovat proti falešným zprávám na internetu.

„Projekt nabízí odpověď na dvojí krizi, ve které se současná média nacházejí: Krizi ekonomického modelu založeného na příjmech z reklamy, a také krizi důvěry v média jako klíčové instituce demokratické společnosti,“ domnívá se sociolog médií Václav Štětka z Loughborough University.

Zprávy, nebo radši infotainment?


Významná část uživatelů se obtížně orientuje v té informační houštině, kterou produkují nová média. Takže leckdy šíří různé dezinformace zcela nevědomky, protože neumí rozlišit zdroje.Václav Štětka

Projekt podle něho může pomoci v boji proti falešným zprávám, bude ale záležet i na internetových vyhledávačích: „Pokud dnes vyhledáváme nějaké téma, tak na jednom z prvních míst je Wikipedie. Takže pokud budeme hledat nějakou zprávu a Google nám mezi prvními nabídne Wikitribune, tak by to mohlo mít výrazný dopad,“ dodává.

Chtějí ale vůbec lidé to, co se Wikitribune chystá nabízet? „To je otázka. Jde o poměr poptávky po suchých a fakticky podložených zprávách, a naopak po infotainmentu. Já jsem v tomhle ohledu vůči světovému publiku skeptický, lidé se mnohem raději baví. Ale na druhou stranu relativně významné procento lidí vyhledává i věrohodné zprávy,“ říká šéfredaktor serveru HlídacíPes.org Robert Břešťan.


Posedlost klikanci je smrt kvalitních českých médií. Snaha získat jich maximum – a tím i co nejvíce peněz z reklamy – to je opravdu smrtící koloběh.Robert Břešťan

Smrtící posledlost klikanci

Soutěž o co největší počet kliknutí, což je směrodatné pro inzerenty, podle Jimmyho Walese vedla ke snížení standardů. Wikitribune by proto měla být částečně financována z veřejné sbírky. Může to ale fungovat?

„Máme zde několik příkladů ze světa, v Německu například web Correctiv.org nebo americký server ProPublica.org. A drobným českým příspěvkem může být i náš HlídacíPes, který funguje už přes dva roky, a to bez reklamy nebo státních peněz – jsme odkázáni na donory. Takže to jde – a s pověstí Wikipedie v zádech to bude ještě snazší,“ myslí si Břešťan.