Politici by měli chodit do divadla, ne se jen dívat na televizi, říká Vlastimil Harapes

26. září 2017
Vlastimil Harapes

„Politici by se měli zajímat také o kulturu, ne se jen podívat na televizi a na zprávy. Měli by chodit do divadla. Pravidelně tam vídám jen Miroslava Kalouska, jinak jsem na koncertech a na premiérách Národního divadla nikoho neviděl,“ říká baletní mistr, tanečník a herec Vlastimil Harapes, host Osobnosti Plus.

V roce 2016 kandidoval za hnutí ANO na Praze 6 do Senátu, jeho cílem byla vyšší podpora kultury a umění. „Tanečníkům a tanečnicícm zrušili důchody, dávno, hned po převratu. Na Slovensku už to zase vrátili a důchody tam mají. Na Ministerstvu kultury mně tehdy před volbami říkali: to by bylo prima, kdybyste získal senátorství, hned bychom se do toho pustili a hned bychom s tím pomohli,“ dodává Harapes, který po neúspěchu v senátorských volbách prohlásil, že je z politických ambic definitivně vyléčen.


Tanečník, herec, režisér, choreograf, taneční pedagog, dlouholetý člen, sólista baletu Národního divadla v Praze a umělecký ředitel Mezinárodní konzervatoře Praha Vlastimil Harapes se narodil 24. července 1946 v Droužkovicích. Po absolutoriu pražské taneční konzervatoře v roce 1965 získal angažmá v baletním souboru ND. Od roku 1971 byl jeho sólistou. Účinkoval tu přibližně v 50 různých tanečních představeních. Tanec také studoval v Rusku v Petrohradě v baletní škole Malého akademického divadla. Tančil také na celé řadě světových baletních scén, od roku 1977 do roku 1983 byl stálým hostem v západoněmecké porýnské opeře v Duisburgu a Düsseldorfu. Od roku 1990 až do roku 2003 působil jakožto choreograf a ředitel baletního souboru Národního divadla, nyní zde pracuje v roli choreografa a baletního mistra. Hrál v řadě českých filmů, Markéta Lazarová, Jak vytrhnout velrybě stoličku nebo Den pro mou lásku. Je čestným předsedou Hnutí speciálních olympiád a členem rady Kiliánovy nadace

Roztomilý dopis

Vlastimil Harapes na sebe v době, kdy byl na vrcholu herecké a taneční kariéry, strhával pozornost, především sklízel obdiv žen. „Někdo mně poradil, abych nikdy neodepisoval na dopisy, ale abych těm krasavicím posílal fotografii s podpisem. V roce 1981 jsem dostal dopis od dvou dívek z Brna, které mně psaly: měly jsme z fotografií takovou radost, že si Olga ani nevšimla, že vstupuje do silnice. Ale vše by bylo v pořádku, kdyby nejelo auto. Tento dopis vám píšeme z nemocnice, protože Olga má zlomenou klíční kost a otřes mozku. Litovala a litovala, že zde nejste také, ale já se nedivím, má přece otřes mozku,“ cituje tanečník a dodává s úsměvem: „Tak tento dopis, tak roztomilý, jsem si schoval.“


Za smysl tance považuji, když se podaří zviditelnit hudbu. Jako když si ji přisvojíte natolik, že ji tancem vidíte.Vlastimil Harapes

Mám odpor k pohybu

Po celoživotním vydání fyzické energie si Vlastimil Harapes užívá klid bez vyšší fyzické námahy. „Spěchat se má pomalu. Nedobíhám například tramvaj, protože pojede další. Na posilování a cvičení jsem dávno rezignoval. Všeho toho jsem užil v době aktivního tancování, které je v podstatě vrcholový sport,“ vysvětluje moderátorce a pokračuje: „S oblibou říkám, že mám odpor k pohybu. Asi proto, že toho bylo moc. Jsem narozený ve lvu, tak jsem pohodlný. Nejzdravější pohyb je podle mě chůze, eventuálně chodím plavat. Vodu nemám rád, ale co se dá dělat.“

Proč měl Vlastimil Harapes odpor ke konzervatoři? Poslechněte si celý rozhovor s hostem Barbory Tachecí >>
Spustit audio
autoři:Barbora Tachecí, Kateřina Chvátalová
  • Aktuální dění
  • Rozhovor
  • rozhovor
  • balet
  • Vlastimil Harapes
  • Barbora Tachecí